"כלכלת ארה"ב מתמודדת עם 'צוק מוניטארי' - ה'פד' יפעל"

ז'אן האציוס, כלכלן בבנק ההשקעות גולדמן זאקס פרסם תחזית עגומה לגבי כלכלת ארה"ב וטוען: "כלכלת ארה"ב מתמודדת כעת עם 'צוק מוניטארי' - בנוסף ל'צוק הפיסקאלי'" ■ "שיעור האבטלה בארה"ב יהיה מעל 8% גם במהלך שנת 2013"

מעבר לחששות המשקיעים המתרכזים בעיקר במשבר החוב האירופי, בעיית האבטלה בארה"ב וההאטה בסין, המשקיעים בארה"ב חוששים גם מהגרעון החמור בו נמצאת הכלכלה הגדולה בעולם, המכונה ע"י רבים "צוק פיסקלי" ("Fiscal Cliff"). אולם, לרשימת החששות בנק ההשקעות גולדמן זאקס דואג היום לצרף מונח חדש - "צוק מוניטארי".

כאמור, אמש בהודעת הריבית, הפדרל ריזרב הודיע כי הוא מרחיב את תוכנית ה"אופריישן טוויסט", במסגרתה הוא ימכור אג"ח קצרות מועד וירכוש אג"ח ארוכות מועד - בהיקף של עוד 267 מיליארד דולר עד סוף השנה. השווקים, שציפו להכרזה על תוכנית חדשה להקלה כמותית (QE3), הגיבו בדרמתיות וגרמו לירידות במדדים המרכזיים.

"כלכלת ארה"ב מתמודדת כעת עם 'צוק מוניטארי' - בנוסף ל'צוק הפיסקאלי'", אומר ז'אן האציוס, כלכלן בבנק ההשקעות גולדמן זאקס. "לפי התחזית שפרסמנו, שיעור האבטלה בארה"ב יהיה מעל 8% גם במהלך שנת 2013 ושיעור הצמיחה (תמ"ג) יירד לרמה של 1.5% ברבעון הראשון של 2013".

האציוס טוען כי שתי הבעיות המרכזיות של כלכלת ארה"ב, "הצוק המוניטארי והצוק הפיסקאלי", הובילו אותו לפרסם תחזית עגומה לגבי כלכלת ארה"ב. עם זאת, האציוס טוען כי ה'פד' לא יישב "בחיבוק ידיים" וינקוט פעולות נוספות כדי לתמרץ את הכלכלה, כגון תוכנית נוספת לרכישות אג"ח.