מופז לאובמה: איראן חייבת לדעת שישראל עלולה לתקוף

אמר בעקבות פגישה עם אובמה: הצטרפות קדימה לקואליציה פותחת חלון הזדמנויות של שנה לחידוש המו"מ עם הפלסטינים ■ "ישראל וארה"ב צריכות להיות מוכנות להתקפות קיברנטיות של איראן"

איראן חייבת לדעת שישראל תתקוף את מתקניה הגרעיניים אם היא תחוש שמונחת חרב על צווארה. כך אמר אתמול (ה') המשנה לראש הממשלה, שאול מופז, בעקבות פגישה בלתי מתוכננת עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בבית הלבן.

בשיחה עם כתבים ישראליים, אחרי הפגישה, אמר מופז, כי ארה"ב חייבת להוביל מהלך צבאי נגד איראן אם ייכשלו כל האופציות האחרות, לרבות הסנקציות הקשות שמתוכננות עתה נגד משטר האייתאללות. אך, כדבריו, ישראל תהיה מסוגלת להוביל מבצע כזה בכוחות עצמה אם היא תחוש בחרב על הצוואר.

בתשובה לשאלה מהי "חרב על הצוואר" מבחינת ישראל, אמר מופז, כי הוראה של מנהיגי איראן להרכיב פצצה גרעינית תהיה בגדר חרב כזו. לאיראנים יש חומרים ויכולות, אמר המשנה לרה"מ. ביום שבו מנהיג איראני יחליט לנצל את החומרים והיכולות ויורה על בנית נשק גרעיני, ללא תגובה מערבית, ישראל תצטרך לשקול את דרכה.

הוא אמר לאובמה, כי סבב המגעים הנוכחי עם איראן נועד לכישלון וקרא לממשל להכביד עוד יותר את הסנקציות על טהראן, לרבות עיצומים נוספים על יצוא נפט ועל עסקות והליכים פיננסיים.

בראיון נפרד עם CNN נשאל מופז, האם ישראל מודאגת מגמול איראני בעקבות ידיעות שהיא וארה"ב שיתפו פעולה בהתקפות מקוונות על מתקנים גרעיניים ואחרים באיראן. תשובתו: "עלינו להיות מוכנים לכל מיני התקפות קיברנטית של איראן נגד מדינת ישראל". גם בראיון ל-CNN הדגיש מופז, שפעולה צבאית ישראלית נמצאת בהחלט על השולחן.

בשיחה עם הכתבים הישראליים אמר המשנה לרה"מ, כי הצטרפות "קדימה" לקואליציה פתחה חלון הזדמנויות לחידוש המו"מ עם הפלסטינים. חלון זה יישאר פתוח רק כשנה, עד לבחירות, שייערכו בסוף 2013. תחושתו היא, שראש הממשלה, בנימין נתניהו ושרים בממשלה מאמינים שיש אפשרות לקדם את המו"מ עם הפלסטינים בעקבות הרחבת הקואליציה.

הוא אמר, כי שלוש השנים שחלפו מלמדות, שתנאים מוקדמים מהווים מכשול למו"מ וכי ישראל והפלסטינים חייבים לחדש את המו"מ ללא שום תנאי מוקדם. מופז הדגיש שעמדת ישראל, שלא יהיה אפשר לנהל מו"מ עם מחמוד עבאס אם חמאס יצטרף לממשלת הרשות- עמדה זו אינה בגדר תנאי מוקדם. זו עמדה שמקובלת על ארה"ב ועל הקוורטט כולו. "אי אפשר שעבאס ירקוד על שתי חתונות", אמר מופז. הוא הדין ברעיון שבו משתעשעים הפלסטינים לפנות שוב לעצרת הכללית של או"ם. "הם אינם יכולים לעשות זאת ולנהל מו"מ עם ישראל", אמר.

מופז נועד עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, טום דונילון, כאשר אובמה נכנס "במפתיע" לחדר והצטרף לשיחה. הוא שוחח עם מופז כ-30 דקות ושיחתם הקיפה את כל מוקדי המתיחות במזה"ת: איראן, סוריה, מצרים וטורקיה. מופז אמר, כי לא ציפה כלל לגיחה המאולתרת של נשיא ארה"ב והביע שביעות רצון רבה מהצורה שבה התקבל בבית הלבן. "לא זכור לי ששרים בעבר התקבלו באופן שבו אני התקבלתי", אמר מופז.

האמת היא, שנשיאי ארה"ב "הפתיעו" בעבר מעט אורחים ישראליים שהם חפצו ביקרם. גורמים ישראליים אמרו אמש ל"גלובס", כי "קפיצת" אובמה לחדר שבו ישב מופז היתה מחווה שנועדה לחזק אותם גורמים בממשלה שתומכים בחידוש המו"מ עם הפלסטינים.

"הצגתי לפני אובמה את השקפתי, שגבולות והסדרי ביטחון צריכים להיות השלב הראשון במו"מ עם הפלסטינים", אמר מופז. "על זה אפשר לבנות הלאה. יידעתי אותו לכך, שעם תמיכה של 'קדימה', ייתקל נתניהו בפחות קשיים לקדם את המו"מ. אובמה אמר לי: 'אני מקבל את ההערכות שלך לגבי המציאות במזרח התיכון'. שמחתי לשמוע ממנו שמחוייבותו לישראל כל כך נחרצת".

מופז ציין, כי אין תאריך לחידוש השיחות עם הפלסטינים, אין מתווה, אך יש רצון . אם זה יקרה עוד שבועיים או חודשיים, אינני יודע , אך זה יקרה, אמר.

בנושא טורקיה אמר מופז , כי הוא צופה שתהיה התקרבות ביחסים בין שתי המדינות בקרוב וכי הדרך הטובה ביותר למימוש ההתקרבות היא פגישה בין ראש ממשלת טורקיה לראש ממשלת ישראל. הוא ציין שפגישה כזאת תכהה את דרישת תורקיה להתנצלות ישראלית כתנאי לפיוס. לדבריו, לא רק לישראל , אלא גם לטורקיה יש אינטרס איסטרטגי בחידוש היחסים, אך אמר כי בשלב זה אינו יודע על מגעים לקיום פגישה בין ראשי שתי הממשלות.

המשנה לראש המשלה אמר עוד, כי יש שת"פ בין צה"ל לצבא מצרים, אך הצבא המצרי צריך להשתלט מחדש על חצי האי סיני, שמהוה עתה כר פעילות של טרוריסטים ומבריחי נשק.