"פייננשל טיימס": "על הכנסת להקשיח את חוק הריכוזיות"

עורכי העיתון הכלכלי מותחים ביקורת על ההחלטה להאריך את משך הזמן שיינתן לטייקונים למכור נכסים כדי להפריד בין אחזקות ריאליות ופיננסיות, מ-4 ל-6 שנים

העיתון הכלכלי "פייננשל טיימס" קורא לכנסת להקשיח את מסקנות ועדת הריכוזיות ולהעביר חוק נוקשה יותר. במאמר מערכת שפורסם אמש (ה') ב"פייננשל טיימס", מותחים עורכי העיתון ביקורת על כך ששר האוצר יובל שטייניץ האריך את משך הזמן שיינתן לטייקונים למכור נכסים כדי להפריד בין אחזקות ריאליות ופיננסיות, מ-4 ל-6 שנים. המלצות אלה עברו בשבוע שעבר בוועדת שרים לענייני חקיקה, לקראת הצבעות בכנסת.

"הטייקונים יקבלו 6 שנים - ולא 4 שנים - לערוך שינויים בקונגלומרטים שלהם. זה נצח", נכתב במאמר המערכת. "כמו כן, מבנים פירמידליים יוגבלו לשתי רמות בעתיד, או לא ננקטה שום פעולה נגד פירמידות עם 3 רמות. בנוסף, אין שום הגבלות על קונגלומרטים השולטים גם באמצעי תקשורת, מה שמעניק לבעלים את הכוח להגן על האינטרסים המסחריים שלהם".

עורכי העיתון רומזים שישראל עשויה להיות "אור לגויים" בנושא הטיפול בריכוזיות. במאמר נכתב כי "אם הכנסת תקשיח את הצעת חוק הריכוזיות, מדינות אחרות צריכות לשים לב: כלכלה דינמית דורשת פעולה נגד הריכוזיות והפרדה בין בנקים ללא-בנקים. אוליגרכיה עסקית היא לא כלכלת שוק".

אגב, עורכי ה"פייננשל טיימס" טוענים כי הסכנה הגדולה ביותר למשק הישראלי, מבחינת הריכוזיות, היא חוסר ההפרדה בין אחזקות ריאליות לפיננסיות, שכן הדבר פוגע בתחרותיות במשק, מסוכן לאופן הקצאת האשראי ויוצר ניגוד עניינים בין הבנקים ללווים במשק.