אין הסכמה על מחיר המטרה של החלב; הדיונים ימשכו מחר

(עדכון) - משרדי החקלאות, התמ"ת והאוצר התנגדו להצעת מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר, לפיה מוצרי החלב יוזלו מיידית ב-5% - וב-12.5% בתוך 5 שנים

היום (א') ‎‎אחר-הצהריים הסתיימה ללא תוצאות הישיבה שכינס מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, בהשתתפות נציגי משרד החקלאות, התמ"ת והאוצר - במטרה לדון בגובה מחיר המטרה של החלב. בין הצדדים עדיין קיים פער בנושא זה.

על רקע הימשכות המחלוקת ובהיעדר הסכמות בין הצדדים המעורבים, נקבעה ישיבת המשך למחר (ב') לפני הצהריים, וזאת בניסיון להשיג פריצת דרך לקראת השגת מתווה שיאפשר את העברת דוח ועדת קדמי בממשלה.

מוקדם יותר היום דחו ראשי מאבק הרפתנים בתוקף את הצעת הפשרה שהוביל מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, בניסיון להשיג הסכמות להבאת דוח ועדת החלב לאישור.

‏‏לוקר הציג היום את הצעתו לנציגי משרדי החקלאות, התמ"ת והאוצר, ובמרכזה: הוזלה מיידית של 5% במחיר המטרה שמשלמות המחלבות לרפתנים על כל ליטר של חלב גולמי, ובה בעת, הוזלה בשיעור זהה של כלל מוצרי החלב שנמכרים לצרכן.

ההוזלה בשיעור של 5% בסל מוצרי החלב היא רק ההתחלה, ולפי ההצעה של לוקר, בתוך 5 שנים יוזל מחיר המטרה ב-12.5%, ובשיעור זהה יוזלו כל שאר המוצרים. לפי הצעת לוקר, אם המחלבות יסרבו לפעול בהתאם למתווה האמור ולא יוזילו מחירים, המדינה תכניס מוצרים לפיקוח, ולחלופין תפגע בכמות מכסות החלב שכל מחלבה רשאית לרכוש.

‏ההצעה של לוקר התגבשה בעקבות שבועות של קיפאון במגעים בין משרדי הממשלה השונים. עיקר המחלוקת הוא על מחיר המטרה של החלב. כך, לוקר מציע כי נוסף על הורדת מחיר המטרה, יינקטו מהלכים נוספים - שחלקם מקבלים ביטוי בדוח של ועדת קדמי - למען התייעלות מקיפה ברפת החלב באמצעות הרחבת רפתות קטנות. זאת, תמורת הרחבת המכסות שבמסגרתן יהיה מותר להן למכור חלב למחלבות.

לפי הצעת לוקר, אם רפת שיש בה 30-40 פרות תכפיל את עצמה, הרפתנים יוכלו לספוג את הורדת מחיר המטרה ולהתקיים תוך כדאיות כלכלית.

על-פי הצעתו, הבעלים של רפת קטנה שיסרבו להתרחב, יוותרו על מכסות החלב שבהן הם מחזיקים ויקבלו על כך פיצוי כספי מהמדינה. מכסות החלב שהחזיק יועברו לרפת שבעליה החליטו להרחיב במסגרת הרפורמה המוצעת. עם סגירת הרפת, המדינה תנהיג מנגנון לפיצוי כספי של רפתנים שבחרו לחדול מעיסוק בענף.

‏‎‎‏"רמאות גמורה"

אלא שיו"ר התאחדות מגדלי הבקר לחלב, יעקב בכר, התנגד להצעת לוקר ואומר כי מדובר בספין שנועד לפגוע ברפתנים.

לדברי בכר, "הממשלה נמצאת במצוקה על רקע קשייה האדירים לקדם את המלצות ועדת החלב, בגלל בלוק חוסם של סיעות רבות. לוקר מנסה לייצר מצב בלתי אפשרי מבחינתנו, שכל התנגדות מצדנו כלפיו תהפוך אותנו לבעייתיים ולמתנגדים סדרתיים", אמר היום בשיחה עם "גלובס". "מדובר בניסיון נוסף לשבור אותנו, אחרי שבמשך שנה מחזיקים אותנו דרוכים במאבק שלא נגמר. גם למהלך זה אנחנו נתנגד בתוקף. יצטרכו להרוג אותנו לפני שיעבירו את דוח קדמי. אין כאן שום מסר לצרכן ושום בשורה מיוחדת, זולת רמאות גמורה".

‏אנשי משרד החקלאות, שמייצג את הרפתנים במגעים שמתנהלים מול משרדי האוצר, התמ"ת ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לוקר, התנגדו להצעה בדיון הקרוב.

גורמים שמקורבים לנושא אמרו היום כי בכל מקרה, בהוזלה של 5% אין כל בשורה שתוביל להוזלה ממשית של מחיר מוצרי החלב - בטח לא כזו שניתן להציג כהישג לצרכן אחרי שנה של הידברויות.

גורמים שמקורבים לנושא אמרו היום כי בכל מקרה לוקר עומד על הצעת הפשרה שגיבש וכי הוא נחוש להביא את המלצות קדמי לאישור הממשלה בהקדם - זאת על אף שטרם הגדיר לוחות זמנים לכך. לטענת הגורמים, לא מן הנמנע כי לוקר יחליט לכפות את הפשרה על כלל הגורמים שמעורבים בנושא או לפעול לקידומה חרף התנגדותם.

מזכ"ל התאחדות החקלאים, אבשלום (אבו) וילן, ביקר אף הוא את ההצעה של לוקר ואמר כי "לוקר זורה חול ושופך חלב בפרצופו של הציבור. אגורה לא תיחסך מכיסו של הציבור - ולעומת זאת כ-500 רפתות קטנות מהמושבים ייסגרו, ורפתנים שעובדים כל חייהם ייזרקו למעגל האבטלה.

"אם לוקר וחבריו היו רציניים, הם היו דואגים מיידית להורדת מחיר מוצרי החלב על-ידי הרשתות והמחלבות. מרווח הרווח שלהם הוא פי 5 מזה של הרפתנים, ובציניות שאין לה הסבר, לוקר ופקידי האוצר מנסים לגלגל את האחריות למשבר אל הרפתנים". ‏‏‎‎‏