פוטין בישראל; שמעון פרס: "רוסיה לא תרשה איום איראני"

שר החוץ וסגן ראש הממשלה, אביגדור ליברמן, קיבל את פניו של פוטין בשדה התעופה בן גוריון ומשם יצאו השניים בשיירה רשמית לנתניה, לטקס חנוכת אנדרטת הניצחון של הצבא האדום

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הגיע הבוקר לביקור בישראל. שר החוץ וסגן ראש הממשלה, אביגדור ליברמן, קיבל את פניו של פוטין בשדה התעופה בן גוריון ומשם יצאו השניים בשיירה רשמית לנתניה, לטקס חנוכת אנדרטת הניצחון של הצבא האדום. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היה אמור להשתתף בטקס אולם הוא הודיע שלא יגיע לנוכח פציעתו בשבוע שעבר. על מנת שלא יאלץ להיראות כשרגלו מגובסת, הזמין נתניהו את פוטין למעונו לארוחת צהריים. בהמשך היום צפוי פוטין להיוועד לפגישות מדיניות גם עם ליברמן והנשיא פרס.

"יונת האבן הלבנה מסמלת את ניצחון הטוב והשלום", אמר פוטין בנאומו בטקס בנתניה. "מי ייתן והערכים האלו תמיד ישמשו בסיס לידידות בין המדינות. ראיתי הרבה אנדרטאות בכל רחבי העולם אבל זו תהווה תזכורת לנצח להרואיות של כל הדור הזה שלחם במלחמת העולם השנייה, שהקריב את עצמו למען כל האנושות. השואה היא הטרגדיה השחורה והדף השחור של ההיסטוריה, ולא ניתן להשלים עם מעשים שכאלו. הצבא האדום שם סוף לזוועות האלו". פוטין הוסיף כי "פה, בארץ הקודש, הארץ היפה הזו, אנו יודעים שהשלום יכול להיות שביר וכל דוקטרינות הפשע של הנאצים, צריך לוודא שיישארו מאחור ולבד".

נשיא המדינה, שמעון פרס, הסביר בדבריו כי "האנדרטה הזו אינה רק כנף לגבורה, אלא גם מגדלור לתקווה. רוסיה, שתרמה תרומה כה מכרעת בניצחון המלחמה, היא גם רוסיה שיכולה לתרום תרומה מכרעת לשלום במזרח התיכון", פנה פרס לפוטין.

הנשיא התייחס לחשיבות מעורבותה של רוסיה בדיאלוג עם איראן, ואמר כי "לא נרשה לרמוס שוב את כבוד האדם. בטוחני שרוסיה שהכתה בפשיזם, לא תרשה איומים דומים. לא איום איראני, ולא שפיכות דמים סורית. אמש פורסמו תוצאות הבחירות במצרים. אני שולח ברכה לנשיא הנבחר. אנו נכבד את השלום שבינינו. כי השלום הוא הניצחון האמיתי לשנינו. השלום הוא בעצם ניצחונם של כל הילדים בעולם".