נשיא מצרים מוחמד מורסי: "אהדק את הקשר עם איראן"

בריאיון ראשון לסוכנות הידיעות האיראנית "פארס", אמר מורסי כי ברצונו לשפר את היחסים עם משטרו של אחמדינג'אד כדי ליצור מאזן לחצים חדש באזור ■ "זה חלק מהתכנית שלי", אמר

הרוחות החדשות המנשבות ממצרים נושבות לכיוון איראן: נשיא מצרים הנבחר, מוחמד מורסי, מצהיר על כוונתו להדק את הקשרים עם משטרו של נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד. בריאיון שהעניק לסוכנות הידיעות האיראנית "פארס", אמר מורסי כי בכוונתו לכונן קשרים עם טהרן כדי ליצור מאזן כוחות חדש באזור.

בריאיון עם מורסי, שנערך ארבע שעות לפני פרסום תוצאות הבחירות הרשמיות שנערכו במצרים, אמר הנשיא הנבחר כי ברצונו לשפר את היחסים הדיפלומטים שהיו קיימים בין שתי המדינות עד היום. "זה חלק מהתכנית שלי", אמר מורסי.

בישראל עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות. התגובה הרשמית בירושלים על בחירתו של מוחמד מורסי לנשיא מצרים הייתה לקונית וזהירה, אבל שלא לייחוס - מודה גורם מדיני בכיר: "עכשיו כולם רואים ומבינים לאן המצב הגיע".

פחות מיממה לאחר פרסום התוצאות הרשמית במצרים וההודעה על בחירתו של איש "האחים המוסלמים" לנשיא החדש, בישראל נזהרים מאד בהתבטאויות פומביות. ראש הממשלה הורה לשרים שלא להתבטא בנושא על מנת שלא להרעיד עוד יותר את היחסים הרגישים עם קהיר, ופירסם הודעה רשמית בה נאמר כי ישראל מעריכה את התהליך הדמוקרטי במצרים ומכבדת את תוצאותיו.

"ישראל מצפה להמשך שיתוף הפעולה עם הממשל המצרי על בסיס הסכם השלום בין שתי המדינות, שהוא אינטרס של שני העמים ותורם ליציבות באזור", נמסר בהודעת לשכת רה"מ.

עם זאת, גורם מדיני בכיר אמר הבוקר לגלי צה"ל כי "העולם צחק עלינו שכינינו את האביב הערבי 'חורף איסלאמי'. עכשיו כולם רואים ומבינים לאן המצב הגיע. הם כינו את המהפכה מהפכת הטוויטר והפייסבוק, ואנחנו רואים עכשיו את התוצאות".

נאום הניצחון: "זה הזמן להתאחד"

מורסי נשא הלילה את נאום הניצחון ואמר שבכוונתו לכבד את כל ההסכמים שעליהם חתומה מדינתו, הודה לְבוחריו והזכיר את קורבנות המהפכה. "היום אני הנשיא של כל המצרים", אמר מורסי. "של כל הכפרים, העיירות והערים". לדבריו, "אני פונה אליכם ביום המיוחד הזה שאני הופך לנשיא של כל המצרים ואני אהיה בשביל כל המצרים. מצרים נמצאת בנפש ובלב שלנו. מצרים היא האומה שלנו וזה הזמן להתאחד ולהתחיל לעבוד קשה מאוד עבור צדק חברתי וכבוד".

מורסי המשיך בנאום צנוע יחסית. "יש לנו מחויבויות וזכויות. אני מוותר על כל זכות שאני זוכה לה, ומחויב למחויבויות שלי... המהפכה תמשיך עד שהיא תשיג את כל יעדיה. העם המצרי משתוקק לכך כבר שנים רבות אחרי סבל נורא. ההמונים הצביעו והם צמאים, רעבים ועייפים. אבל לא עוד. השינוי התחיל למען דברים טובים יותר שיגיעו. האומה סבלה מאוד אבל עכשיו הגיע הזמן לשנות את זה לטובה".

"אחיי ואחיותיי נתתם לי את אמונכם ועל כתפי מוטלת אחריות רבה", הוסיף הנשיא החדש. "אגיד לכולם שבעזרת אללה והרצון שלכם אני נבחרתי. אני קורא לכם לבנות את המדינה כישות אחת, מוסלמים ונוצרים כמו שאבותינו ייסדו את האומה שלנו. בעזרתכם נבנה מדינה מודרנית שמושתתת על סולידריות, פיתוח וביטחון הפנים שלנו. אנחנו נכבד את כל ההסכמים שנחתמו כמו שנכבד את זכויות האדם וחופש הביטוי ואת זכויות הילד, זכויות המשפחה וזכויות הנשים".

ארה"ב ובריטניה בירכו את מורסי

נשיא ארה"ב ברק אובמה התקשר במהלך הערב לנשיא הנבחר ובירך אותו על זכייתו. "הנשיא הדגיש כי ארה"ב תמשיך לתמוך במעבר של מצרים לדמוקרטיה ותמשיך לעמוד מאחורי העם המצרי בשעה שהם מקיימים את הבטחת המהפכה", נאמר בהצהרת הבית הלבן בתום השיחה.

אובמה שוחח גם עם המועמד המפסיד, אחמד שפיק, וקרא לו לסייע לאחד את העם המצרי: "הנשיא הדגיש כי הוא מעוניין לעבוד בשיתוף פעולה עם הנשיא הנבחר ועם כל הקבוצות הפוליטיות במצרים, על מנת לקדם את האינטרסים המשותפים למצרים ולארה"ב". גם שר החוץ של בריטניה בירך את הנשיא הנכנס בשם ראש הממשלה קמרון ואמר כי מדובר ב"אירוע בעל חשיבות היסטורית".

מי שגילה התלהבות רבה מבחירתו של מורסי לנשיאות מצרים הם אנשי החמאס בעזה - תנועת הבת של "האחים המוסלמים". בכיר הארגון מחמוד א-זהאר אמר כי זכייתו בבחירות היא "תבוסה לתומכי הנורמליזציה עם האויב הישראלי ומכה אנושה לשיתוף הפעולה הביטחוני עמו", ואילו ראש ממשלת החמאס הנייה הבטיח כי "האביב הערבי בדרכו אל הפלסטינים".