סימני האטה: גידול של 25% בתביעות חברות בחדלות פירעון

לפי כלל ביטוח אשראי, "הגידול בתביעות נובע מהצמצום בהיקפי האשראי הבנקאי, הדרישה להקטין את המסגרות ו'חוסר סבלנות' של המערכות המממנות"

חוסר הסבלנות של המערכות המממנות הוביל לגידול של כ-25% בהיקף התביעות של חברות שנקלעו לחדלות פירעון במחצית הראשונה של 2012, לעומת התקופה המקבילה אשתקד - כך עולה מהודעת חברת כלל ביטוח אשראי מקבוצת כלל ביטוח.

החברה מציינת כי עיקר הגידול נובע מחברות בשוק המקומי, ומדובר בתביעות המתייחסות לחברות ממגזרים שונים, שהגיעו לרמות מינוף גבוהות ולא יכלו לשרת את החוב עקב תנאי השוק.

לדברי החברה, שאותה מנהל שלומי שריד, "אחת הסיבות האחרות לגידול בתביעות נובע מהצמצום בהיקפי האשראי על-ידי המערכת הבנקאית, הדרישה להקטין את המסגרות ו'חוסר סבלנות' של המערכות המממנות".

נוסף על כך, בכלל ביטוח אשראי מציינים כי הם "לא סבורים כי המצב עומד להשתנות לטובה בזמן הקצר", ולדבריהם, "הגידול בסיכון בסביבה העסקית עלול ללוות אותנו זמן ממושך, עובדה שתגביר את הסיכוי של חברות נוספות להיקלע לקשיים. חברות יכולות להחזיק את הראש מעל המים לתקופה נתונה, אך אם התקופה מתארכת, הסבירות להיקלעות לקשיים גדלה".

שריד מוסיף כי "בחו"ל, ובעיקר באירופה, לא הייתה לנו הפסקה ממושכת מהמשבר האחרון שאיפשר לחברות להתאושש, כך שגם הסמיכות בין המשברים בעייתית".

עוקבים בדריכות

אגב המצב הכלכלי בחו"ל, שריד אומר עוד כי "החברה עוקבת בדריכות אחר מספר מדינות בגוש האירו", וחרף תוצאות הבחירות ביוון הוא אינו שולל את האפשרות שבחודשים הקרובים תיאלץ מדינה זו להיפרד מגוש האירו.

בהקשר זה ציין: "נקטנו צמצום מסגרות האשראי לחייבים שונים ביוון, אך הן לא בוטלו לחלוטין. איננו סבורים כי כל החברות ביוון לא ישלמו את חובן או ייקלעו לקשיים... ואני חייב לציין שלא נתקלנו בבעיות תשלומים מצד החייבים של לקוחותינו ביוון".