קונגו מאיימת: ניקח ליהלומן דן גרטלר רישיונות לחיפושי נפט

לפי ה"פייננשל טיימס", הרישיונות הוענקו לפני כשנתיים לשתי חברות שבשליטת גרטלר, אך אלו לא התקדמו מספיק בפעילות הקידוח ולממשל "אין הרבה זמן לבזבז"

אין זה סוד שלדן גרטלר, היהלומן הצעיר, יש פעילות כרייה מקיפה במדינות עולם שלישי, ובעיקר בקונגו. גרטלר, שבעבר שיתף פעולה עם עמיתו הישראלי, בני שטיינמץ, מחזיק במכרות שונים במדינה האפריקנית, אך עכשיו מתברר כי יש לו גם רישיונות לחיפושי נפט בה. כך עולה מכתבה שפורסמה בנושא ב"פייננשל טיימס".

ממשל קונגו, כך מסתבר, מאיים ליטול בחזרה שני רישיונות אטרקטיביים לחיפושי נפט שהעניק לפני כשנתיים לשתי חברות שבשליטת גרטלר - אם וכאשר השתיים לא יאיצו את פעילות החיפוש בהם. פעילות זו, חשוב לציין, מתרחשת ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (זאיר לשעבר), ולא ברפובליקת קונגו - שכנתה ממערב.

לשתי החברות, Caprikat ו-Foxwhelp, שהתאגדו באיי הבתולה (מקלט מס פופולרי), לא היה כל ניסיון קודם בתחום האנרגיה, וכאשר ניתנו להן הרישיונות נוצרה מהומה לא קטנה. הרישיונות, כך מתברר, עניינו לא מעט ענקיות אנרגיה בינלאומיות, ביניהן Tullow Oil האנגלית, שטענה אז כי הענקתם לגרטלר אינה הגיונית ואף שערורייתית.

הגיונית או לא, נכון לעכשיו הממשל בקונגו לא ממש מרוצה מהאופן שבו שתי החברות של גרטלר פועלות כדי לקדם את פעילות הקידוח בשני הרישיונות. "אין לנו יותר זמן לבזבז, וצריך לזרז את פעילות הקידוח", אמר ל"פייננשל טיימס" שר האנרגיה של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. "תעשיית האנרגיה שלנו מפגרת אחרי זו של שכנותינו, כמו אוגנדה ורפובליקת קונגו, ואם הממשל יגיע למסקנה כי שתי החברות הללו לא מסוגלות לבצע את עבודתן, ניקח מהן בחזרה את הרישיונות. זה אפשרי. הם שלנו".

קונה בזול, מוכר ביוקר

גרטלר, נזכיר, מרכז חלק ניכר מפעילותו בקונגו, והוא כנראה אחד הישראליים היותר פעילים ברפובליקה. הישראלי הצעיר (רק בן 38), בן למשפחת יהלומנים, הוא נכדו של משה שניצר, מי שהקים את בורסת היהלומים הישראלית ושימש כנשיאה במשך שנים רבות. אמו של גרטלר, חנה גרטלר (בתו של שניצר הסב ז"ל), הייתה בעברה הבעלים של תחנת הרדיו FM 99 (שנמכרה יותר מאוחר לארקדי גאידמק), ואילו אביו אשר ודודו שמואל אחראים על ניהול עסקי היהלומים של המשפחה.

שר האנרגיה של קונגו אישר ל"פייננשל טיימס" כי גרטלר הוא האיש שעומד מאחורי שתי החברות לעיל, וכי באחרונה נפגש עמו בבירת הרפובליקה וביקש ממנו דיווח על התקדמות פעילות הקידוח בשני הרישיונות. מקור אחר סיפר לעיתון, כי שלילת הרישיונות מגרטלר תהווה עבורו מכה קשה, מכיוון שהוא נוהג לרכוש נכסים ממשלתיים בזול ואז למכור אותם ביוקר לחברות ציבוריות, כך ששלילת הרישיונות תחבל בתוכניתו זו.

"הרישיונות הפכו לכ"כ רעילים"

לפי ה"פייננשל טיימס", Caprikat ו-Foxwhelp נפגשו עם ענקיות אנרגיה דוגמת Total הצרפתית ו-CNOOC הסינית, אך אף אחת מהשתיים לא חתמה עמן על הסכמי שיתופי פעולה. מקורות סיפרו לעיתון כי שני הרישיונות הפכו ל"כל כך רעילים", שלא ניתן למכור אותם הלאה. טענות אלו הוכחשו על ידי שתי החברות של גרטלר.

ה"פייננשל טיימס" פנה לקבל תגובה מגרטלר, אך לדבריו הוא לא היה זמין מכיוון שמדובר היה ביום שישי, והאיש, נזכיר, שומר שבת. לפי העיתון, אורן לובו, שותפו של גרטלר שיושב בישראל, נפגש באחרונה עם ענקיות אנרגיה אירופיות בשמן של שתי החברות של גרטלר. Total הצרפתית סירבה להגיב לדברים.

לפי העיתון, שתי החברות של גרטלר השקיעו במהלך השנתיים האחרונות 50 מיליון דולר מהונן העצמי בפעילות הקידוח של שני הרישיונות, והן צפויות להשקיע סכום דומה בהמשך.