"הגרמני לא יפסיק לקנות גם אם היוונים יעזבו את גוש האירו"

"המשבר הפיננסי חשוב ומשמעותי מאוד, אך אם הוא ינוהל כמו שצריך ולא ישמיד את אמון הצרכנים, הצמיחה תימשך" ■ "גוש האירו יתרחב ויהיה טוב בעתיד הרחוק" ■ ראיון אופטימי עם נשיא מסטרקארד אירופה, חאווייר פרז

"אין ספק שיש משבר פיננסי באירופה וחלק מהבנקים חווים בעיות נזילות, אבל החדשות הטובות הן שרוב הצרכנים האירופאים לא נפגעו עד כה מהמשבר", אומר חאווייר פרז, נשיא חברת כרטיסי האשראי מסטרקארד אירופה, ומפזר מעט אופטימיות אגב נבואות הזעם הנשמעות מכל עבר.

פרז, שביקר באחרונה בישראל, הוא מהמעטים שיושבים בצומת שבו נמדד מדי יום ביומו אמון הצרכן האירופאי. מסטרקארד אירופה, שבראשה הוא עומד, פועלת ממטה החברה בווטרלו, בלגיה, ב-51 מדינות (מסטרקארד העולמית פועלת ב-210 מדינות). מעצם גודלה והיקף פעילותה, החברה נמצאת במקום נוח לספק תובנות על כלל תושבי האיחוד האירופי.

בראיון ל"גלובס", אומר פרז שמה שרואים ממקום מושבו הוא שבאירופה דווקא יש צמיחה במספר העסקאות. לדבריו, מאסטרקארד אירופה רשמה ברבעון הראשון של 2012 גידול של כ-18% במחזור העסקאות בכרטיסיה ביחס לתקופה המקבילה - נתון המאיר בגוונים בהירים יותר את מצב הכלכלה היומיומית באיחוד האירופי, על רקע החששות ממשבר פיננסי חריף.

"כמובן, יש יוצאי דופן במפת ההתנהגות של הצרכן האירופי, כגון הצרכן היווני", מבהיר פרז, "שם מבחינים בירידה בעסקאות. אצל הצרכן הספרדי גם ניכרת השפעה, אך במידה פחותה באופן משמעותי מאשר ביוון. בשאר אירופה, יש צמיחה נאה מאוד בהיקפי העסקאות שעושה הצרכן".

הצרכנים ימשיכו לצרוך

"המשבר הפיננסי חשוב ומשמעותי מאוד, אך אם הוא ינוהל כמו שצריך ולא ישמיד את אמון הצרכנים, הצמיחה תימשך", אומר פרז. "חשוב לראות דברים בפרספקטיבה הנכונה. אני לא חושב שהאירופאים ייתנו למערכת הבנקאות לפשוט רגל, ואם הבנקים לא יפשטו רגל, הצרכן ימשיך לעשות מה שהוא עושה - לרכוש שירותים ומוצרים, והכלכלה הריבונית תימשך. לכן יש להבחין בין המשבר הפיננסי לצרכן. כשדנים בכלכלה האירופית, צריך לזכור ש-90% מתושבי האיחוד כן מועסקים, והאירופאים שעובדים מוציאים יותר משהוציאו בעבר. הגרמנים במצב טוב, וכך גם השבדים, ההולנדים, הפולנים הרוסים ואחרים.

"האם הגרמני, ההולנדי, הבריטי או הבלגי יפסיקו לשלם את עיקר הוצאותיהם בגלל החששות לבנקים ביוון ובספרד או יפסיקו לשלם על הנסיעה לעבודה? אם אני מועסק ואני מאמין שאשאר מועסק, אמשיך לרכוש". יתרה מכך, אומר פרז, "אנו רואים ביחס לספרד מספרים טובים יותר מאשר בסוף 2008. במשבר הקודם הפעילות שם הצטמצמה וכעת היא שומרת על איזון יחסי. צריך להיות מעשיים ואני אופטימי לגבי הפעילות הצרכנית באירופה".

פרז מדגיש כי למרות ההשפעה הנרחבת של המשבר הפיננסי, כל עוד לא קרה אסון, כלומר אין קריסה של מערכת בנקאות או שידוד מערכות באחת מחברות האיחוד האירופי, הפעילות הצרכנית תימשך די בנפרד. לדבריו, גם אם תסריט האימים יתרחש לבסוף ביוון, זה לא סוף הסיפור מבחינת שאר מדינות אירופה. "הגרמני לא יפסיק לנסוע לעבודה ולקנות מוצרים, גם אם היוונים יעזבו בסוף את גוש האירו".

"הגוש יתרחב בעתיד"

פרז אופטימי לא רק לגבי פעילות הצרכנים, אלא גם לגבי עתיד גוש האירו בכלל. "אם אני מסתכל על האיחוד האירופי כפי שהיה לפני שני עשורים ועל הגוש היום, אני מעריך אותו יותר היום. לפני שני עשורים למדינות דרום אירופה, 'מדינות היין האדום', הייתה כלכלה בעייתית יותר. כיום יש כלכלות טובות ותעשיות מובילות במדינות הללו. לכן אני מאמין שאנחנו במצב טוב יותר מאשר בעבר ואני מאמין שהגוש יתרחב ויהיה טוב יותר בעתיד הרחוק".

- אילו שינויים רואים בתמהיל הרכישות של הציבור במדינות הנמצאות בקשיים?

"אנשים משתמשים יותר בכרטיס אשראי ופחות במזומן. בזמן משבר יש מודעות רבה יותר ליתרונות כרטיס האשראי על פני מזומן. כמו כן, למשל בספרד, לפני המשבר אנשים הלכו למלון, למסעדה, לבר ולחוף. כיום הם הולכים למלון זול יותר, לוקחים סנדוויץ' לים ולא הולכים לבר. הם גם לא הולכים למסעדה, אלא אוכלים במלון או במקומות זולים יותר. ההתנהגות השתנתה - אנשים מוציאים, אבל פחות. הצרכן נהיה בררן יותר וחכם יותר. מעבר לכך, רואים ירידה ברכישת מוצרי מותרות ושינוי בתמהיל המוצרים. אנו רואים ירידה במחיר העסקה הממוצעת".

- מהו הכיוון שאליו יתפתחו חברות כרטיסי האשראי, לדעתך?

"אנחנו חושבים שהכרטיס לא יהיה כרטיס פלסטיק, אלא ארנק אלקטרוני בטלפון החכם, שיאפשר תשלום בקליק אחד. אנו מתחילים לראות זאת כיום וכבר חתמנו על הסכמים עם כמה מהחברות המובילות במטרה להבטיח שיש לנו סטנדרט אמיתי לכך".

בדגש על אבטחת מידע?

- "כסף הוא עניין רגיש מאוד. מבחינתנו, אבטחה היא הבסיס והיא משמעותית מאוד. ממה שאנחנו רואים עד כה, הטכנולוגיה המתקדמת הופכת את ההונאות לקשות יותר לביצוע".

"טעות לא להשקיע בישראל"

פרז משדר אופטימיות גם לגבי מצב הכלכלה בישראל. "אנחנו משקיעים בשוק הישראלי, פתחנו כאן משרד, ולדעתנו זו טעות לא להשקיע פה", הוא אומר, "אנו רואים עתיד ורוד לכלכלה הישראלית. אני מכיר את ישראל שנים רבות. מביקור לביקור אני רואה צמיחה ושיפור".

לדברי פרז, בסקר שביצעה החברה על הרגלי הצריכה של לקוחותיה ברחבי העולם, נמצא כי 63% מהצרכנים הישראלים המחזיקים בכרטיס אשראי של החברה נוהגים לבצע רכישות באינטרנט. מדובר בגידול חד של כ-17% לעומת שנה קודמת. אז עמד שיעור הרוכשים באינטרנט בכרטיס אשראי על 54%. מנתוני הסקר עולה עוד כי רוב הישראלים הרוכשים באינטרנט מעדיפים לעשות זאת באתרים ישראליים (59%) וסוג הרכישות האטרקטיבי ביותר לבעל כרטיס אשראי של מסטרקארד בישראל הוא מכשירי אלקטרוניקה.

"אנחנו רואים גידול בשימוש בכרטיסים ובתחכום המוצרים פה", אומר פרז על הנתונים, "ורואים בישראל מדינה שיש בה לקוחות שאוהבים לאמץ טכנולוגיה חדשה".