הריבית תשאר נמוכה עוד שנים

מגמה כמו שמסתמנת כעת בשוק הישראלי, לא נרשמה כאן שנים

החלטת בנק ישראל לא תשנה הרבה למשקיעי האג"ח. תשואת המק"מ לשנה נמצאת סביב 2.18% ובעצם היא כבר מגלמת הורדת ריבית אחת נוספת. כך שההודעה הנוכחית לא משנה באמת, שוק ההון כבר התאים את עצמו, לפחות באפיק המק"מ הקצר.

אבל שוק ההון לא התאים עצמו לגמרי. המשקיעים מתקשים להפנים את תמונת המצב האמיתית והיא שהאינפלציה והצמיחה מחייבים שריבית בנק ישראל תישאר נמוכה לאורך זמן. אמנם עקום המק"מ מגלם הורדה ל-2%, וגם התחזיות שלנו אינן שוללות זאת, אך השוק עוד לא הבין שהריבית תישאר נמוכה לאורך זמן רב.

צריך להדגיש את זה, כשאנו אומרים "נמוכה לאורך זמן", אנחנו מתכוונים שלדעתנו משבר החוב האירופאי והעדר הצמיחה הגלובלית יחייבו את השארת הריבית ברמות נמוכות עוד שנים. לא ניתן לתת תאריך יעד, אך בהחלט ייתכן שריבית בנק ישראל תישאר ברמות דומות לאלו הנוכחיות, או נמוכות יותר, גם בשנת 2014 ומעבר לה.

בהקשר הזה, זה פחות משנה אם הריבית ירדה ב-0.25 או תרד ב-0.25 נוספים. מה שחשוב זו המגמה והזמן.

בניגוד לפד' שמכריז בכל הודעת ריבית כי הריבית האפסית תישאר נמוכה עד שנה זו או אחרת, אין בנקים מרכזיים אחרים בעולם שמוכנים להתחייב לתוואי הריבית. גם בתחילת השנה כשמחלקת המחקר של בנק ישראל צפתה ריבית של 2.5 בסוף הרבעון הראשון של שנת 2013, הסתכל לה שוק ההון בפרצוף וצחק. צחק וטעה.

המק"מ לשנה נסחר בחודש אפריל בתשואה שמגלמת העלאות ריבית ולא הורדה. אבל שוק ההון בין את המציאות והתאים את הציפיות, ואת מכת המציאות האחרונה קיבל בדמות נתוני מדד מאי.

באופן יוצא דופן בכלכלה המקומית, מדד מאי האחרון מצטרף לרשימה ארוכה של מדדים חודשיים שליליים או אפסיים ב-12 החודשים האחרונים. מגמה כזו לא היתה בשוק הישראלי בשנים האחרונות, ואפילו ממדים גבוהים עונתית, כמו מדד מאי, יוני ויולי, צפויים להיות אפסיים או אפילו שליליים.

חיים נתן מדד
 חיים נתן מדד

ניתן לראות שמאז המחאה החברתי באוגוסט 2011, היו רק 3 מדדים חיוביים לעומת תחזית ל-6 מדדים חיוביים. ניתן להתווכח עם הנתונים, והאם הלמ"ס אכן מודד את האינפלציה בפועל, אך זה לא משנה שבשיטת המדידה הזו, הסביבה האינפלציונית מתמנת במהירות.

זו אינה סביבה אינפלציונית. זו סביבה חריגה ביותר בקנה מידה ישראלי, וחייבים להפנים ששילוב של צמיחה מאטה עם סביבה אינפלציונית (כמעט דיפלציונית במונחים ישראליים) הינו שילוב שיחייב ריבית נמוכה לאורך שנים קדימה.

ישנן הרבה השלכות ארוכות טווח למצב של ריבית נמוכה לשנים רבות. בעיקר לפנסיה של כולנו, אבל אחת מההשלכות החשובות הינה התשואה הגלומה באג"ח השקלי הארוך. בסביבה של ריבית נמוכה לאורך זמן, התשואה הגלומה באג"ח הממשלתי לעשר שנים צריכה להיות נמוכה מ- 4.5% שנתפש אצל חלק מהמשקיעים כרף תחתון.

גם תשואה נמוכה מ-2% באגח של ממשלת ארה"ב לעשר שנים נראתה דימיונית רק לפני שנה, ואילו היום התרגלנו לתשואות נמוכות הרבה יותר. מדוע שתשואת האג"ח המקומי הארוך לא תהיה נמוכה מ-4% בתוך כמה שנים?

הודעת הריבית של בנק ישראל מגלמת את תוואי הורדת הריבית, אך אינה מגלמת את מה שהמשקיעים חייבים להפנים: הסביבה המאקרו כלכלית הנוכחית הינה סביבה של צמיחה אנמית, אינפלציה מתונה, וריבית נמוכה לאורך שנים.

חיים נתן הוא כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.