שר אוצרות הנפט של קנדה: לא פוסלים מכירת נפט לישראל

ג'ו אוליבר, בראיון ל"גלובס": "היינו רוצים שקשרי המסחר בין ישראל לקנדה יהיו מפותחים יותר"

קנדה אינה פוסלת מכירת נפט לישראל, כך אומר גו' אוליבר, שר אוצרות הטבע של המדינה, במהלך ביקור בישראל. בראיון ל"גלובס" מסביר אוליבר כיצד תהפוך קנדה למעצמת-על בתחום האנרגיה, מדוע הממשלה אינה ממהרת לקדם אנרגיות מתחדשות וכיצד היא מתכוונת להגביל את השפעתם של הארגונים הסביבתיים.

"היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לקנדה מצוינים", אומר אוליבר, "היינו רוצים שקשרי המסחר בין המדינות יהיו מפותחים יותר. בתחום שלי יש הזדמנויות משמעותיות לשת"פ וחילופי רעיונות לטובת שני הצדדים כולל במגזר הסקטור העסקי".

במהלך ביקורו בישראל נפגש אוליבר עם שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו וחתם עמו על הסכמים לשיתוף פעולה בטכנולוגיות לפיתוח אחראי ולשימוש במקורות החדשים של אספקת נפט וגז.

"מספר 3 בגז טבעי"

טכנולוגיה המאפשרת הפקת נפט מחולות זפת אפשרה לקנדה להגדיל את עתודות הנפט שלה מ-4.9 ל-179 מיליארד חביות. עלות ההפקה נאמדת ב-30-40 דולר לחבית. טכנולוגיה להפקת גז טבעי מפצלי גז תאפשר לקנדה להגדיל את עתודות הגז שלה מ-58 ל-700-1,300 טריליון רגל (TCF). בסוף אוקטובר העניקה קנדה רישיון יצוא ראשון לגז טבעי ומאז העניקה שניים נוספים. מתקן גדול ראשון להנזלת גז (LNG) נבנה בקיטימט שבבריטיש קולומביה ומתקנים נוספים אמורים לקום בעקבותיו. בישראל מוטרדים מכך שיצוא הגז לא יותיר די גז לצורכי המדינה אך בקנדה המצב שונה. "אין לנו צורך לשמור עתודות אסטרטגיות", אומר אוליבר, "הגז יכול להספיק לצורכי המשק שלנו ל-100-200 שנה. אנחנו מעצמת-על עולה באנרגיה. היום קנדה היא המפיקה השנייה בגודלה בעולם של אורניום, מספר שלוש בגז טבעי ובחשמל הידרו-אלקטרי. מבחינת עתודות הנפט אנחנו במקום השלישי בעולם אחרי סעודיה וונצואלה, אבל נוכל כנראה להגדיל את העתודות לכ-300 מיליארד חביות ולהיות מספר אחת. למזלנו מרבצי הנפט והגז הלא-קונבנציונליים מפוזרים בצורה טובה בהרבה בעולם ממרבצי הנפט והגז הרגילים - זה יחליש את כוחו של אופ"ק".

- מה תעשו עם כל הנפט שלכם?

"אנחנו מייצאים כבר היום לארה"ב יותר נפט ממקסיקו וסעודיה ביחד, אבל שולי רווח נמוכים ומגבלות הולכה מעודדים אותנו לחפש שווקים חדשים מחוץ לארה"ב. אגב, יש אזורים במזרח קנדה שמייבאים נפט עד היום מהמזרח התיכון פשוט כי זה עדיין יוצא להם זול מלקנות את הנפט שמופק במחוז אלברטה במערב המדינה".

תהליך הפקת הנפט מחולות הזפת מעורר ביקורת רבה מצד ארגונים סביבתיים בקנדה. הירוקים טוענים כי במהלך תהליכי ההפקה נפלטים גזי חממה רבים וכמויות פסולת עצומות מזהמות את הסביבה. אוליבר, שאינו מסתיר את תמיכתו בתעשייה, סבור שיש לצמצם את יכולתם של הירוקים לעכב פרויקטים.

"אנחנו בעיצומה של רפורמה חקיקתית שתאפשר לייעל את המערכת הרגולטורית שלנו, לצמצם כפילויות ולקבוע לוחות זמנים קשיחים לאישור פרויקטים. אנחנו רוצים להבטיח זכות שימוע וערעור למי שיש לו אינטרס ישיר לפרויקט אבל לא לאפשר ניצול לרעה של הליכים בידי קבוצות שמנסות לעכב פרויקטים לנצח. נוכחנו שיש גורמים סביבתיים שפשוט אי אפשר לדבר איתם. הם לא פתוחים כלל לדיאלוג".

- אנרגיות מתחדשות מייצרות אצלכם רק 3% מהחשמל.

"אנחנו מעדיפים להשקיע כסף ציבורי בפיתוחים טכנולוגיים ולא בסבסוד של האנרגיות האלה כי בטווח הארוך זה לא יחזיק. גם כך, 75% מהחשמל אצלנו מיוצר ממקורות שאינם קולטים כלל גזי חממה מים (59%) וגרעין (כ-15%)".