מי חושב שנמשיך לחלץ בנקים ומדינות "לנצח" - ולמה?

כך סבור הפרופ' לכלכלה גארט ג'ונס, מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון ■ "חילוצים רק משמרים את החולשה בכלכלה: יוצרים חובות גבוהים וגורמים לביצוע מהלכים שגויים כי אנשים סומכים על הממשלה"

בנקים גדולים ימשיכו להזדקק ל"הצלה" וסיוע מצד ממשלותיהם, למרות שהדבר רע לכלכלות אותן מדינות - כיוון שהדבר מוביל להעברת הון ממשלתי לסקטור הבנקאי הלא-תחרותי ושומר על רמות גבוהות של חובות במשק. כך סבור הפרופ' לכלכלה גארט ג'ונס מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון, בריאיון ל-CNBC.

"מדינות בהן הבנקים תלויים יותר מדי בממשלות מציגות בדרך-כלל עתיד לא מזהיר", ציין ג'ונס. "תמיד התייחסו לחילוץ של בנקים כגלגל הצלה, אבל מדובר למעשה בדיאטה למדינות העשירות. אני חושב שזה משהו שנמשיך לראות במשך הרבה זמן - חילוצים, בעיקר של בנקים, יתקיימו לנצח".

לדברי ג'ונס, "לאחר משבר הסאב-פריים ב-2008, העניקה ממשלת ארה"ב סיוע כספי רב לבנקים הגדולים במדינה - מה שיצר היקפים גדולים של חובות וגרם לאנשים בתעשייה לבצע מהלכים לא נכונים, כי בסופו של דבר הם ידעו שהם יכולים לסמוך על הממשלה".

דבריו ג'ונס נאמרים על רקע אישור תוכנית החילוץ לבנקים בספרד, בהיקף של כ-100 מיליארד אירו, על ידי האיחוד האריופי. זאת, בעוד גם קפריסין הגישה בקשה לסיוע חיצוני למערכת הבנקאית במדינה - בהיקף של 3-4 מיליארד אירו.

"מהלכי החילוץ רק משמרים את רמות החוב הגבוהות והחולשה בכלכלת המדינות והחברות", סיכם ג'ונס.