קבוצת אשטרום וקרדן ישראל: מו"מ למיזוג אשדר וקרדן נדל"ן

שווי השוק שלהן דומה, ועומד על 180 מיליון שקל כל אחת ■ לחברה הממוזגת יהיו הכנסות של 540 מיליון שקל

על רקע חוסר הבהירות בכיוון מחירי הנדל"ן למגורים בישראל, שתיים מהחברות המרכזיות הפעילות בענף - אשדר וקרדן נדל"ן - דיווחו הבוקר על מו"מ למיזוג פעילותן.

במסגרת המיזוג המתוכנן תהפוך קרדן נדל"ן לחברה בת בבעלות אשדר, שבתמורה תקצה לבעלי מניות קרדן נדל"ן ממניותיה. באשדר ציינו היום, כי "נכון למועד זה טרם סוכם מתווה העסקה, ובכלל זה יחס החלפת מניות קרדן נדל"ן במניות החברה, וכן טרם סוכמו יתר פרטיה העיקריים".

כיום שווי שתי החברות דומה, ועומד על כ-180 מיליון שקל לכל אחת. אם המיזוג ייצא לפועל הוא צפוי ליצור חברה שתחזיק בכ-12,400 יחידות דיור (יחד עם שותפים), עם הון עצמי של כ-700 מיליון שקל. זאת לצד התחייבויות שוטפות בהיקף של 1.8 מיליארד שקל והתחייבויות אג"ח של כ-560 מיליון שקל, מרביתן של אשדר. היקף פעילותן ב-2011 משקף לחברה הממוזגת קצב הכנסות שנתי של 540 מיליון שקל.

בחברות סבורים כי המיזוג יסייע לחיזוק המאזנים הפיננסיים של השתיים, הפועלות באותו התחום, וכן יתרום לחיסכון והתייעלות, שיבואו לידי ביטוי גם הם בתוצאות הכספיות.

רמי נוסבאום, מבעלי קבוצת אשטרום, מסר היום: "להערכתנו, אם המיזוג ייצא לפועל, ייווצר שלם הגדול משמעותית מסך חלקיו, שייהנה מאיתנות פיננסית גבוהה ומשיתוף פעולה עתידי פורה בין בעלי המניות של קרדן ישראל וקבוצת אשטרום בקידום החברה".

האנליסט שי ליפמן מאי.בי.אי אמר היום, כי "בסך הכול המהלך נראה חיובי, ויכול ליצור גוף שיהיה אחד הגדולים בתחום בארץ". עוד הוסיף ליפמן, כי "המהלך טוב לקרדן, כי ניתן להניח שהחברה הממוזגת תיכנס למדדים רלוונטיים, ואז בקרדן, שמצבה היום לא טוב, יוכלו לממש מניות. מכירת מניות תהיה לה קלה יותר כחברה גדולה מאשר במצבה הנוכחי".

אשדר עברה לרווח

אשדר משתייכת לקבוצת אשטרום הפרטית של משפחות נוסבאום, משורר, גירון וליפשיץ, הנחשבת לאחת מתשלובות הבנייה המובילות במשק. החברה עוסקת עבור אשטרום בעיקר בייזום פרויקטים בתחום הנדל"ן למגורים בישראל. אשטרום מחזיקה בכ-75% ממניות אשדר.

ברבעון הראשון של השנה זינקו הכנסותיה של אשדר ביותר מפי 5, ל-62.5 מיליון שקל, אחרי שיפור משמעותי בהכנסות שרשמה ממכירת דירות. בשורה התחתונה היא עברה מהפסד של 11 מיליון שקל לרווח נקי של 4.5 מיליון שקל, אחרי הפסד שנתי של 14 מיליון שקל ב-2011. מניית אשדר השילה בשנה האחרונה 38% מערכה, לשווי שוק של כ-180 מיליון שקל.

מניית קרדן נדל"ן, שבעדכון המדדים האחרון נגרעה ממדד היתר, ירדה בשנה האחרונה ב-12% לשווי שוק דומה לזה של אשדר, והיום הגיבה בחיוב להודעת המיזוג.

קרדן נדל"ן הונפקה בבורסה במארס 2010 לפי שווי של כ-350 מיליון שקל, במהלך שבו גייסה כ-80 מיליון שקל. היא משתייכת לקבוצת קרדן אן.וי של יוסף גרינפלד, אבנר שנור ואיתן רכטר, הסובלת בתקופה האחרונה מהרעה ניכרת במצבה הפיננסי. קרדן נדל"ן עוסקת עבורה בייזום ופיתוח נדל"ן למגורים ונכסים מניבים, וכן בביצוע עבודות בנייה באמצעות חברת אל-הר.

גרינפלד, שנור ורכטר מחזיקים בכ-75% ממניות קרדן נדל"ן, באמצעות קרדן ישראל. בדומה לשאר הקבוצה, תוצאותיה הכספיות של קרדן נדל"ן נמצאות בכיוון שלילי כבר זמן לא קצר, וברבעון הראשון של 2012 היא הציגה הפסד של 4.8 מיליון שקל, המצטרף להפסדים מצטברים של כ-60 מיליון שקל בין 2009 ל-2011.

צבר ההכנסות שלה מדירות שכבר מכרה עשוי לסייע לה להציג שינוי מגמה ברבעונים הבאים. בין היתר ספגה קרדן נדל"ן הפסדים משמעותיים ממעורבותה בפרויקט "הולילנד" בירושלים, שעלה לכותרות ב-2010 כשעמד במרכז חקירת שוחד נגד בכירים לשעבר בעיריית ירושלים.

ב-2008 ניסתה קרדן לקדם מיזוג עם פעילות הנדל"ן למגורים של דנקנר השקעות, החברה הבת של דלק נדל"ן, אולם בסופו של דבר זה לא יצא לפועל, בשל התנגדות המערכת הבנקאית. בהמשך לכך, כבר לפני כשנתיים הצהיר מנכ"ל החברה, יורם קרן, כי "הכוונה של בעלי המניות לא להשאיר את החברה קטנה".

מה מביאות
 מה מביאות