תנובה תפיץ ביצים במשאיות חלב; תפטר עובדים?

תנובה היא משווקת הביצים הגדולה במשק ■ אם הפיילוט יצליח, הוא צפוי להביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה, ועובדים רבים צפויים להיות מפוטרים

חודש וחצי לאחר חתימת ההסכם עם העובדים, קבוצת תנובה מתפנה לקצור חלק מפירותיו. ל"גלובס" נודע כי לקראת סוף יולי 2012 תחל קבוצת תנובה בפיילוט, שבמסגרתו היא תפיץ את הביצים לנקודות המכירה באמצעות משאיות החלב של החברה.

אם הקבוצה תשלים את המהלך, שמוביל כעת מנכ"ל הקבוצה אריק שור, הוא צפוי להביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה. החיסכון המשמעותי ביותר הוא תפעולי, בשל הצורך במספר מועט יותר של משאיות וההוצאות הכרוכות בכך, כמו דלק, ירידת ערך הרכב ועוד.

חיסכון נוסף צפוי להגיע מעלויות כוח-אדם. אם המהלך יוכתר בהצלחה, הרי שתנובה צפויה להפסיק את העסקתם של עובדים רבים המועסקים כיום במערך ההפצה של הביצים. הפצת הביצים במשאיות החלב צפויה להתבצע בעיקר בימים שני ושלישי, ימים שבהם יש פחות עומס בהפצת מוצרי החלב.

בתנובה סבורים כי בנוסף לחיסכון הגדול בעלויות, המהלך יביא להגדלת מכירות הביצים של החטיבה, וזאת בשל מערך ההפצה המפותח שלה בתשלובת החלב. בעוד שחלוקת מוצרי החלב לנקודות המכירה היא על בסיס יומיומי, ומשאיות החלב מגיעות לאלפי נקודות מכירה בחודש, חלוקת הביצים הייתה מוגבלת מבחינת ימי החלוקה ונקודות ההפצה.

שיעורי רווחיות תפעולית נמוכים

תנובה היא משווקת הביצים הגדולה בישראל. לפי נתוני מועצת הלול, בשנת 2011 החזיקה תנובה בנתח כמותי של 30.7% משוק הביצים, שהסתכם ב-1.643 מיליארד ביצים. יחד עם זאת, מדובר בתחום פעילות המאופיין בשיעורי רווחיות תפעולית נמוכים במיוחד, שאינם עולים על 5%. לפי הערכות, שיעור הרווח התפעולי של חטיבת הביצים של תנובה אף נמוך יותר.

בשנים האחרונות עלה נושא הביצים לא אחת לדיונים בהנהלת תנובה, שאף שקלה למכור את פעילות הביצים. מנכ"ל קבוצת תנובה, אריק שור, התנגד למכירת הפעילות והחליט לבצע מהלכי התייעלות שיביאו להגדלת הרווח התפעולי. כחלק מכך ביטלה תנובה את ההנחות שהיא העניקה לרשתות השיווק על הביצים, מהלך שגרר אז את הפסקת מכירת ביצי תנובה ברשתות מגה ואושר עד.

לפי נתוני נילסן, בשנת 2011 ירדו מכירות הביצים של תנובה ברשתות השיווק בשיעור של 7.6%, וזאת בזמן שמכירות המתחרים נסקו בעשרות אחוזים. ביוני 2011 ובעקבות הפסד במכרז, הפסיקה תנובה לשווק ביצים גם לצה"ל.

מהלך ההתייעלות הנוכחי התאפשר לאחר שוועד עובדי תנובה הסיר את התנגדותו. במארס 2012 פתח ועד העובדים בשיבוש אספקת מוצרי החלב של תנובה בכל רחבי הארץ, ובמסגרת זו גם מסר ל"גלובס" יו"ר הוועד, אחיאב שמחי, כי "שום ביצה לא תעלה על משאיות החלב".

מתנובה לא נמסרה תגובה לידיעה.

תוצאות תנובה
 תוצאות תנובה

חטיבת הביצים
 חטיבת הביצים