הסנגוריה הציבורית תחל לגבות תשלום על ייצוג משפטי

ח"כ זהבה גלאון מתנגדת לתקנות החדשות: "לא ייתכן שזכות הייצוג בבית משפט, שהיא זכות בסיסית של כל אזרח במדינה דמוקרטית, תהיה מותנית ביכולת כלכלית"

במערכת הפוליטית קוראים לשר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, לבטל את התקנות החדשות המאפשרות לסנגוריה הציבורית להתחיל לגבות תשלום עבור ייצוג מטעמה בהליכים משפטיים. זאת, בעקבות הודעת הסנגוריה מאתמול (ד') על כניסתן לתוקף של התקנות החדשות. המהלך אמור להכניס לקופתה של הסנגוריה כ-10 מיליון שקל בשנה.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה כי "לא ייתכן שזכות הייצוג בבית משפט, שהיא זכות בסיסית של כל אזרח במדינה דמוקרטית, תהיה מותנית ביכולת כלכלית. זו התנערות נוספת של המדינה מחובותיה כלפי אזרחיה. ההכנסה של 10 מיליון שקל על גבן של אוכלוסיות מוחלשות היא 'כסף קטן' לעומת הפטורים של מיליארדים שהמדינה נותנת למאיון העליון ולבעלי ההון".

באחרונה נכנסו לתוקף תקנות חדשות, לפיהן תחול חובת תשלום על נאשמים ועל מערערים המיוצגים על-ידי הסנגוריה הציבורית בעבור הייצוג שיקבלו. סכומי האגרה נעים בין 300 ל-1,200 שקל, בהתאם לסוג התיק והערכאה שבה הוא נדון. מדובר בסכומים סמליים ביחס לשכר-טרחה שגובים סנגורים פליליים בשוק הפרטי. התקנות מאפשרות מתן פטור מתשלום, הפחתה או פריסה, כאשר מדובר במי שאינו יכול לעמוד בהוצאה זו.

ד"ר גיא רוטקופף, מנכ"ל משרד המשפטים, הצדיק את הטלתה של האגרה החדשה. "ההסדר בבסיסן של התקנות החדשות מהווה איזון ראוי בין הבטחת זכות הייצוג על-ידי הסניגוריה הציבורית למי שזכאי לכך על-פי חוק לבין השתתפות ראויה בנטל הוצאות הייצוג, ויש בו אף לחזק את הקשר של הסניגוריה הציבורית עם לקוחותיה", אמר רוטקופף.

הסניגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר, מסר כי התקנות החדשות אינן אמורות לפגוע בזכות לייצוג, וכי אין התניה בין חובת התשלום לבין מתן השירות על-ידי הסניגוריה.

לטענת ספיר, נאשמים ומערערים שלא ישלמו את האגרה ימשיכו להיות מיוצגים, והדיונים בבתי המשפט יתקיימו במועדם. עם זאת, החובות שיווצרו בשל אי-תשלום אגרה יועברו לגבייה על-ידי המרכז לגביית אגרות וקנסות.

ממשרד המשפטים נמסר כי ההחלטה על גביית האגרות התקבלה על ידי הנהלת משרד המשפטים בשיתוף הסניוריה הציבורית ומשרד האוצר. שר המשפטים התקין את התקנות, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת.

בשבועות האחרונים החלה הסנגוריה הציבורית לפעול בהתאם לתקנות החדשות ולגבות את האגרה. החובה לשלם אגרה קבועה כרגע כהוראת שעה לשנתיים. היא חלה על תיקים פליליים ועל ערעורים פליליים, אך לא על הליכים אחרים - כגון הליכי מעצר, ייצוג בעתירות אסיר וייצוג בפני ועדות שחרורים. כמו כן, לא יוטלו אגרות כאשר התביעה היא המערערת, והנאשם מיוצג על-ידי הסנגוריה.