מפת דרכים: 3 אינדיקטורים שיכולים להעיד על כיוון השווקים

כולם יודעים שהשווקים מוצפים במידע רב שקשה לעקוב אחריו ולנסות להבין לאן מועדות פני השווקים ■ לפול שווארץ, אנליסט בחברת ההשקעות הריטז' קפיטל, מספק 3 דרכים לבחון את בריאותם של השווקים: אג"ח זבל, מדד S&P 400, ומדד התחבורה

כולם יודעים שהשווקים מוצפים במידע רב שקשה לעקוב אחריו, כך שלנסות ולדעת לאן מועדות פניהם של שוקי המניות זה כמו לנסות לנסות לקחת לגימה אחת של מים מצינור לכיבוי שריפות שפתוח במלוא העוצמה. למרבה המזל, לפול שווארץ, אנליסט בחברת ההשקעות הריטז' קפיטל קיימות שלושה דרכים לבחון את בריאות השווקים ואת הכיוון שאליו הם צועדים. אומנם, דרכים אלו עובדות בכל המקרים אך יכולים לסייע לכם לקרוא את השווקים בצורה טובה יותר.

1. אג"ח זבל - לפי שווארץ, אג"ח קונצרניות עם תשואת זבל, הפכו לאחד ההשקעות האטרקטיביות עבור משקיעים שאינם מעוניינים לקחת סיכון גדול מדי במניות, אך אינם מעוניינים לברוח כמו כולם אל האג"ח הממשלתיות שמציעים תשואות נמוכות במיוחד. "מבחינתי, האג"ח זבל הן האור בקצה המנהרה עבור משקיעים שתאיבון הסיכון שלהם בינוני ובתקופות של חוסר ודאות". לפי שווארץ, אם המניות ינועו מעלה, אז גם גם האג"ח הקונצרניות יעלו, כך שקיימת קורלציה יחסית עקבית בין שתיהן.

2. S&P 400 Mid-Caps - זהו מדד של מניות עם שווי שוק בינוני, שאינו מספיק להיכנס למדד של "הגדולים" ה-S&P 500. לפי שווארץ, בתקופות של זעזועים כלכליים ותנודתיות גבוהה בשווקים, המניות במדד זה נוטות להיפגע בצורה קשה יותר, מאשר מניות עם שווי שוק גדול ומאזנים יציבים יותר.

לכן, עניין זה הופך להיות מעין מדד למצב הבריאותי של השווקים והחברות התעשייתיות בארה"ב. "באופן מסורתי, בתקופות שוריות, החברות עם שווי שוק בינוני מובילות ומזנקות מעלה יותר מכולן", אומר שווארץ, "אם ה-S&P 400 אינו מוביל או לפחות נמצא במגמה שורית ביחד עם יתר המדדים, אז זה הזמן לחתוך רווחים".

3. מדד התחבורה של הדאו ג'ונס - מדד זה עוקב אחר הביצועים של 20 חברות התחבורה המובילות בארה"ב, החל מחברות הרכבות וכלה בחברות התעופה. שווארץ טוען כי למדד זה ישנה חשיבות רבה למצב הכלכלה. כלומר, כולם יודעים שהתרחבות פעילות התחבורה הוא עדות לצמיחה. "באופן מסורתי, שווקים שוריים מגיעים רק כאשר מדד התחבורה ומדד הדאו ג'ונס הרגיל פורצים מעלה ביחד.