החל מהבוקר: האמברגו האירופי על הנפט מאיראן נכנס לתוקף

(עדכון) - למרות החששות, לא צפוי להיווצר מחסור בנפט בעקבות האמברגו של מדינות אירופה ■ בחודשים האחרונים חלה ירידה בהיקף הביקוש לנפט בעוד שמדינות כמו סעודיה הגביר את קצב תפוקת הנפט

הסנקציות על איראן עומדות לעלות מדרגה נוספת עם כניסתו היום (א') לתוקף של האמברגו האירופי על הנפט האיראני. ובכך מצטרפת אירופה לארצות הברית, שכבר מיישמת אמברגו שכזה, במאמצים למנוע מאיראן את המשך פיתוח תוכנית הגרעין שלה, ולמרות החששות המוקדמים, לא צפויה עלייה משמעותית במחיר חבית הנפט.

רוב בתי הזיקוק באירופה כבר נערכו מראש לאמברגו הזה ועשו את ההתאמות הנדרשות לצורך קבלת נפט ממקור חדש, בעוד שמדינות כמו ערב הסעודית ועיראק הגביר את קצב תפוקת הנפט שלהם על מנת לכסות על המסחור שיווצר מהנפט האיראני. למרבה האירוניה, משבר החוב באירופה יעזור להצלחת האמברגו, שכן עם החרפת המשבר חלה ירידה בהיקף הביקוש לנפט במדינות אירופה מה שמפיג את החששות ממחסור בנפט ועליה במחיר החבית.

מוקדם יותר השנה מחיר חבית הנפט הגיע לקצת מתחת ל-130 דולר לחבית בעקבות החששות מהמחסור שיורגש בעקבות הפסקת הזרמת הנפט האיראני והלחצים שזה יפעיל על כלכלות חלשות כמו יוון, איטליה וספרד, אבל כאמור רוב החששות התפוגגו. "אנחנו רואים ירידה מתמשכת בביקושים לנפט, בעוד שערב הסעודית הגבירה ההיצע, ובכך הפיגה את החששות שהיו מוקדם יותר השנה", אמר אולי הנסן, מנהל ב-Saxo Bank.

לפני כניסת הסנקציות לתוקפן, איראן הייתה מבין ספקיות הנפט הגדולות ביותר של אירופה, עם קרוב ל-600 אלף חבית ביום, כך על פי נתונים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה. חברות שהיה להם הסכם לטווח ארוך עם איראן, ניתנה להם ארכה להמשיך לייבא את הנפט האיראני, אולם הארכה הזאת נגמרת היום.