פישר שוקל להחמיר את המגבלות על המשכנתאות

בנק ישראל נערך לסיבוב שני של צעדים מאקרו-יציבותיים בתחום הנדל"ן: היקף ההלוואה כחלק מערך הנכס יוגבל, והפרשות הבנקים בהלוואות יוגדלו ■ הסיבה: הפחתת הריבית לצד זינוק של 35% בלקיחת משכנתאות בחודש מאי

בנק ישראל נערך לסיבוב שני של צעדים מאקרו-יציבותיים בתחום הנדל"ן. כך נודע ל"גלובס". בבנק המרכזי מתכוונים לטפל במניעת בועת נדל''ן באמצעות ערוץ המשכנתאות, לנוכח חידוש ההרחבה המוניטרית (הפחתת הריבית) שהחלה בשבוע שעבר, כשהוחלט על הורדת הריבית מ-2.5% ל-2.25%.

מדובר בשני צעדים עיקריים: הטלת מגבלה ישירה על שיעור ה-LTV (Loan To Value) - היחס בין ההלוואה לשווי הנכס - כך שיעמוד על 60%-67%; הגדלת ההפרשה של הבנקים בגין הלוואות דיור (משכנתאות), המהווה מעין מס מפלה או תמריץ שלילי לבנקים להעניק הלוואות כאלו.

כבר כיום, מעבר לשיעור LTV של 60%, ההלוואה מוגדרת גדולה ובנק ישראל מחייב את הבנקים לשלם "קנס" על הסיכון העודף באמצעות הפרשה מיידית של 0.75% מההלוואה לחובות מסופקים. ברבעון הראשון היו 34% מההלוואות בשיעור מימון של 60%-75%. 6.8% מההלוואות היו בשיעור מימון של יותר מ-75%, ירידה בהשוואה ל-7.4% בממוצע רב-שנתי. 2.6% מההלוואות ניתנות בשיעור מימון של 90%.

עוד נודע ל"גלובס", כי בדיון המוניטרי האחרון שהתקיים ביום שני שעבר, דנו חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בצעדים הללו, בעקבות החידוש הרשמי של ההרחבה המוניטרית, שצפויה להתארך לנוכח החששות הכבדים ממיתון ארוך ואף משבר פיננסי עולמי. נזכיר כי הפחתת הריבית מעלה את הכדאיות של השקעה בנדל''ן, ומפחיתה את הכדאיות של השקעה בנכסים פיננסיים אחרים. חברי הוועדה הביעו דאגה עמוקה מנתוני בנק ישראל שהתפרסמו כמה שעות לפני כן בסוגיית המשכנתאות והעלו את העניין על סדר היום.

לפי הנתונים, היקף המשכנתאות זינק במאי ב-35% והסתכם ב-4.1 מיליארד שקל, לעומת 3.02 מיליארד שקל באפריל. נזכיר, כי בשיא תקופת הבועה הגיע רמה זו ל-4.8 מיליארד שקל. חמור מכך, סך המשכנתאות שנטלו משקיעים זינק במאי בכ-30%, והגיע לשיא מתחילת 2012. נתון מדאיג נוסף: כ-40% מסך המשכנתאות (בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל), היו בשיעורי מימון של 60% מערך הדירה ויותר - רמה דומה לזו של אפריל, כאשר בשיעורי המימון הגבוהים במיוחד נרשמו עליות ניכרות.

מנסים להרגיע

מקורות בבנק ישראל ניסו להרגיע את הרוחות, והסבירו כי מדובר בנתונים "של חודש אחד בלבד". עם זאת, בדיקת הנתונים מצביעה על מגמה ברורה, וכמה חברי הוועדה אינם מאמצים הסבר זה. יתרה מכך, ל"גלובס" נודע עוד כי בכירים בבנק ישראל כבר התריעו בפני הנגיד פישר, כי לנוכח ההרחבה המוניטרית שצפויה להיות ממושכת, הצעדים המאקרו-יציבותיים שננקטו עד כה (הגבלת מרכיב הריבית המשתנה לשליש מסך המשכנתא) "אינם מספיקים", כלשונם.

חברי הוועדה המוניטרית החליטו להמתין עם נקיטת צעדים אופרטיביים, אבל ההערכה הרווחת בבנק ישראל היא כי צעדים נוספים בתחום זה בחודשים הקרובים הם בגדר עובדה, בעיקר לנוכח העובדה כי כיוון הריבית הוא רק כלפי מטה.

הנגיד רמז בשבוע שעבר על הדאגה שרובצת על כתפיהם של מקבלי ההחלטות בבנק, וחזר ואמר כי בנק ישראל נחוש לסגור לבנקים את ברז האשראי. "גם חברות הנדל''ן מתלוננות (על מחנק אשראי - א.פ) - שם הבעיות הגדולות. כל משבר פיננסי מתחיל בתחום הנדל''ן. אנו בונים בקצב גבוה. אם חל גידול בהיצע, הגיוני שהמחירים יתחילו לרדת. אם נגדיל את האשראי יותר מדי, הקבלנים לא יורדיו את המחירים. אם ניתן יותר בתחום הזה, נדחה את ירידת המחירים", אמר פישר בנאומו בפורום קיסריה של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

הלוואות למטרות מגורים
 הלוואות למטרות מגורים