"פישר מנסה להעניש את נתניהו ע"י הענשת הזוגות הצעירים"

לאחר שנחשף ב"גלובס" כי יו"ר בנק ישראל סטנלי פישר מתכוון להטיל הגבלות נוספות על שוק המשכנתאות, כעת טוען ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, כי הדבר יגרום לעליית מחירי הדיור ולפגיעה ברוכשי הדירות

לאחר שנחשף מוקדם יותר הערב (א') ב"גלובס" כי יו"ר בנק ישראל סטנלי פישר מתכוון להטיל הגבלות נוספות על שוק המשכנתאות כדי להתמודד טוב יותר עם האפשרות של בועת נדל"ן, כעת מגיב לעניין ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, שטוען כי פישר מנסה להעניש את הממשלה והדבר יגרום דווקא לעליית מחירים בשוק הדיור.

"אם אכן נגיד בנק ישראל, מתכוון לנקוט בצעדים שיחמירו את המגבלות על נטילת המשכנתאות הרי שנראה שהוא 'מעניש' את ראש הממשלה ושר האוצר על הרחבת יעד הגרעון בניגוד לדעתו , באמצעות 'הענשתם' של הזוגות הצעירים".

בהמשך תגובתו בובליל טען כי בנק ישראל דואג רק לרווחיות הבנקים והוא לא קשוב למצוקת הדיור ממנה סובלים הזוגות הצעירים. "הוא (בנק ישראל) פועל משיקולים צעירים ופעולתו תפגע ברוכשי הדירות ובמשק כולו".

בובליל הוסיף והאשים את בנק ישראל בכך שכל הפעולות שנקט עד כה להגבלת שוק המשכנתאות גרמו לזוגות צעירים שכבר קנו דירה לשלם יותר על המשכנתא, למרות שהוא הוריד את הריבית. זאת, משום שנוטלי המשכנתאות לא נהנים מההורדה כי הוגבלו בנטילת משכנתאות בריבית פריים, ורק הבנקים נהנים מהריבית.

"דחיקת הזוגות הצעירים משוק הדיור גורמת ללחץ ולעלייה בביקושים לדירות שכורות ומחירי השכירות ממשיכים ועולים ומשפיעים על עליית המדד", טוען בובליל. "בו בזמן מחנק האשראי שיצר הנגיד לקבלנים עושה את הפעולה ההפוכה מכוונת הממשלה - יש ירידה בהתחלות הבניה". בובליל טען גם כי עלויות המימון של הקבלנים קפצו בעשרות אחוזים וכי קיימת עליה בביקושים ומחירי הדירות נמצאים במגמת עלייה.

גם עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף בחברת עתיד ניהול תיקי משכנתאות, טוען שהפעולות שמתכנן בנק ישראל יפגעו בעיקר בזוגות הצעירים. "אם בנק ישראל יגביל את שיעור המימון למשכנתא כך שלא ניתן יהיה כלל לקחת משכנתא באחוז מימון הגבוה מ-60%-67%, המשמעות היא פגיעה בעיקר זוגות צעירים".

"אם הוא יגביל את אחוזי המימון אז הוא יימנע מהזוגות הצעירים לרכוש דירה כיוון שהם יידרשו להון עצמי גבוה יותר, ואם מדובר בהעלאת הריבית על משכנתאות באחוזי מימון גבוהים מ-60%-67% יותר מכפי שהיא כיום - אז הם ישלמו על זה בהחזרים חודשיים גבוהים יותר. נוטלי המשכנתאות ייאלצו לחפש מציאות, להתפשר על מקומות פחות אטרקטיביים, או לוותר לגמרי על חלום הבית משלהם", אומר אלקבץ.