"ראיתי את תקציב המדען הראשי בעשור האחרון - והזדעזעתי"

כך אמר יקי ינאי, יו"ר "פורום חברות מדעי החיים" וסמנכ"ל פלוריסטם

שר התמ"ת, שלום שמחון, הביע אתמול (א') את דאגתו ההולכת וגוברת מהשלכותיו של הקיצוץ המתמשך בתקציבי המדען הראשי, והזהיר שיתרונה של ישראל בתעשיית המו"פ הבינלאומית הולך ומצטמצם: "כל העולם מחקה את ישראל בתחום ההשקעות במו"פ ואנחנו רואים איך מחודש לחודש העולם סוגר את הפער שפתחנו מולו עם הזמן", אמר שמחון.

"אני לא יכול להגיד שאני לא מודאג. ישראל השקיעה במו"פ בעבר סכומים גבוהים ביחס לאוכלוסייה, ומדינות אחרות בעולם לא התביישו להגיד שהן רוצות ללמוד מאיתנו איך עושים את זה, וגם יישמו. ברור לנו שאם אנו רוצים לשמור על יתרונה של מדינת ישראל, על המערכת הממשלתית להתמקד בקידום תחום מדעי החיים כנושא שישראל יכולה להוביל בו", אמר והוסיף: "הפגישה אתכם גורמת לי נחת כי אני יודע שאנחנו לא לבד במאבק הזה. עם זאת, המאבק לא מתנהל ביני לבינכם. אנחנו צריכים שראש הממשלה יכריע לטובתנו".

השר אמר את הדברים במסגרת "שולחן עגול" שהתקיים אמש בלשכתו בירושלים, בנושא הקיצוץ המתמשך בתקציבי המדען הראשי במשרד התמ"ת.

הדיון התקיים ביוזמת "פורום חברות מדעי החיים", ולקחו בו חלק גם יקי ינאי, יו"ר הפורום וסמנכ"ל הכספים של חברת הביו-רפואה פלוריסטם; ד"ר רות בן-יקר, מנכ"ל טרומבוטק; דוד אביעזר מנכ"ל פרוטליקס, אברהם הברון מנכ"ל פרולור ביוטכנולוגיה; עינת זיסמן מנכ"ל הדסית; נתי אזוב מנכ"ל הרלן ישראל; אמון שמי מנכ"ל סיילנסיד; אסף קסן סמנכ"ל אבוג'ן ואורן בר און שותף בכיר בארנסט אנד יאנג ישראל.

דוד אלעזר, מנכ"ל פרוטליקס, אמר בדיון: "התחלנו כחברת חממה עם מספר בודד של עובדים במוסך בקריית שמונה והיום אנחנו מונים 250 איש, ושווים 2 מיליארד שקל. בכל אחד משלבי הפיתוח נעזרנו בכספי המדען כדי לעבור לשלב הבא. היום כבר החזרנו את הכסף שקיבלנו למדינה, ואנחנו ממשיכים לשלם תגמולים, מתוך הסתכלות שנוצר פה מעגל. אנחנו מעסקים 250 איש בכרמיאל, מדענים, מהנדסים, עולים חדשים, תושבי פריפריה. לא סוד הוא שרוב הכסף שמגיע מהמדען הולך בסופו של דבר למשכורות של אנשים וכך המשק מרוויח. קבלת התמיכה מהמדען גם עוזרת לנו לגייס כסף ממשקיעים פרטיים. הרי אם המדינה עשתה את כל הבדיקות והחליטה שהיא מאמינה בנו מספיק כדי להשקיע, זה מקל עליהם את ההחלטה. נכון, התמיכה של המדען היא לא הדבר היחיד, אבל זה חשוב, במיוחד כשאנחנו נמצאים בתחרות מול כל העולם. התעשייה הזו היא קודם כל משאב אנושי, אנחנו מוכרים את הידע שלנו, שמרפא אנשים ומכניס הון למדינה".

יקי ינאי, יו"ר הפורום וסמנכ"ל פלוריסטם, אמר: "תעשיית מדעי החיים היא תעשייה לכל דבר. יש היום 700-800 חברות בפועלות בארץ, מועסקים בתעשייה עשרת אלפים עובדים והחברות שאנו מנהלים מגלגלות 3-5 מיליארד דולר בשנה. חלק גדול מהכסף הולך למשכורות, ספקים, פועלי ייצור, תעשיות תומכות וכו'. לפני חצי שנה ראיתי לראשונה את הנתונים של תקציב המדען לאורך העשור האחרון ופשוט הזדעזעתי. הקיצוץ המתמשך פוגע בצורה אנושה בחברות שונות בשלבים שונים של שרשרת המזון ומהווה איום אמיתי על אחד מקטרי הצמיחה המבטיחים של מדינת ישראל".