לינדנשטראוס בודק מוכנות המדינה לדליפות מקידוחי נפט וגז

ארגונים סביבתיים וגורמים משפטיים מזהירים כי ישראל ושכנותיה חשופות לסכנות של דליפות נפט וגז, כתוצאה מפעילות הקידוחים הימית הענפה שצפויה בשנים הקרובות

משרד מבקר המדינה החל לבדוק את מוכנות משרדי הממשלה למניעת סכנות כתוצאה מדליפות, תקלות וזיהומים מקידוחי הנפט והגז.

ל"גלובס" נודע כי המבקר פנה לאחרונה למנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח, והודיע כי אנשיו יתחילו בבדיקת הנושא ומבקשים לאסוף חומר ולהיפגש עם אנשי המשרד. ממשרד האנרגיה והמים נמסר, כי שאלות בנושאים הנוגעים למבקר המדינה, יש להפנות למשרד מבקר המדינה.

ארגונים סביבתיים וגורמים משפטיים מזהירים זה זמן כי ישראל ושכנותיה חשופות מאוד לסכנות של דליפות נפט וגז כתוצאה מפעילות הקידוחים הימית הענפה שצפויה להתנהל בשנים הקרובות.

אותם גורמים מזהירים כי חוסר ידע מקצועי וניסיון מצד רשויות האכיפה וההסדרה, לצד מסירת חלק מהקידוחים לחברות הפעלה קטנות מאוד, המחזיקות בנתח של 5% בלבד מהזכויות בקידוח, מגבירים מאוד את הסיכון לתקלה, שתוביל לאסון סביבתי בקנה מידה נרחב, דוגמת דליפת הנפט במימי מפרץ מקסיקו לפני כשנתיים.

יצוין כי עדיין נמשכת דליפת המים בקידוח "לוויתן 2", שננטש במאי שעבר בעקבות תקלה חמורה. מדובר בקידוח הערכה שנועד לקבוע את גודל מאגר הגז ב"לוויתן". פיר הקידוח שלא היה מבוטן כנדרש הוצף לאחר שהמקדח פגע בטעות בכיס מים. לדרישת היועצת המשפטית של משרד האנרגיה הפקידו השותפות בלוויתן נובל אנרג'י (39.666%), קבוצת דלק (44.5%) ורציו (15%) עברות של 30 מיליון דולר כתנאי לחידוש הקידוחים.

ואולם לפי חלק מהאומדנים עלות התיקון של הדליפה עלולה להגיע למאות מיליוני דולרים.