משבר בענף היהלומים: צניחה של 19% במכירות השנה

ההידרדרות המדאיגה סומנה בחודש יוני, שבו בלבד נרשמה ירידה של כ-9% בייצוא

חשש ממשבר חריף בתעשיית היהלומים הישראלית, כפי שעולה מנתוני החציון הראשון של השנה, שפרסם היום (ב') המפקח על היהלומים במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי. מהדו"ח התקופתי עולה, כי במחצית הראשונה של 2012 חלה צניחה של 18.9% בייצוא היהלומים המלוטשים.

ההידרדרות המדאיגה סומנה בחודש יוני, שבו בלבד נרשמה ירידה של כ- 9% בייצוא. היקף מכירות היהלומים המלוטשים הסתכם בחודש זה רק ב-95 מיליון דולר, לעומת היקף מכירות ממוצע של 250-300 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2012 הסתכם יצוא היהלומים הגולמיים ב-1.51 מיליארד דולר לעומת 2.26 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2011 - ירידה של 33%. "יוני האחרון הוא קטסטרופה לכל דבר, ואני לא זוכר כזה דבר בענף היהלומים בשבע השנים האחרונות. בהחלט מדובר במגמה שלילית ומסוכנת", אמר מרדכי ל"גלובס".

מנתוני המפקח עולה, כי במחצית הראשונה של השנה הסתכם כלל יצוא היהלומים בכ-3.26 מיליארד דולר, לעומת יצוא בהיקף של יותר מ-4 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. יבוא יהלומי גלם הסתכם במחצית הראשונה ב-1.99 מיליארד דולר לעומת 2.47 מיליארד דולר באותה תקופה ב-2011. גם בייבוא יהלומים מלוטשים חלה צניחה במחצית הראשונה של השנה, והיקפו הסתכם בכ-2.2 מיליארד דולר, לעומת 2.81 במחצית הראשונה של 2011.

20 אלף מועסקים בסכנה

בשיחה עם "גלובס" ייחס מרדכי את הנסיבות שהובילו לירידה בביצועים בענף למצב הכלכלי בעולם. "אם אין לאנשים כסף לקנות בשר, הם בטח לא יקנו יהלומים. אם המגמה הזאת תימשך, זה יורגש בישראל, שבה הענף מעסיק כ-20 אלף איש. קיים חשש שמאות או אלפים ילכו הביתה בתוך חודשים. מדובר בענף שנחשב משפיע מאוד על הכלכלה הישראלית, כשהמועסקים בו מתוגמלים היטב", אמר.

לדברי מרדכי, בנוסף לירידה החריגה בהיקף יצוא היהלומים מישראל ביוני, הורגשה באותה העת תנועה דלה יחסית בשתי תערוכות יהלומים שהתקיימו בלאס וגאס ובהונג קונג - מה שלדעתו מהווה אינדיקטור לרמת המוטיבציה לפעילות בענף.

בשבועות האחרונים כינס מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, את ראשי ענף היהלומים ובכירים במשרדו והקים צוותי עבודה במסגרת ועדה מיוחדת שתפקידה לבחון מהלכים לפיתוח ענף היהלומים. זאת, כמנוף לצמיחה כלכלית וכענף מחולל תעסוקה. על סדר היום של הוועדה, בחינת מהלכים שיובילו להרחבת תעשיית היהלומים בפריפריה, הכשרות מקצועיות בתחום למגזר החרדי ולמגזר הערבי, יצירת אקלים נוח לפיתוח הענף בישראל על רקע מגמה של זליגת התעשייה לחו"ל ועוד. בכוונת הוועדה למסור את המלצותיה אחרי החגים.

ענף היהלומים
 ענף היהלומים