רוגוף: "ארה"ב צריכה 400 אלף משרות בחודש לצאת מהבוץ"

פרופ' קנת' רוגוף מאוניברסיטת הארוורד בראיון קודר לסוכנות בלומברג: "האירופים קנו עוד קצת זמן - אך הגוש יתפרק" ■ מעריך: "בשנים הקרובות נראה האטה משמעותית בסין; העולם לא מצפה לזה"

הדרך לייצוב אירופה עוד ארוכה ומנהיגי אירופה בסך הכל "קנו עוד קצת זמן" בפסגה שנערכה בשבוע שעבר, וסופו של גוש האירו להתפרק. כך מזהיר היום (ג') פרופ' קנת' רוגוף מאוניברסיטת הארוורד, בראין לסוכנות בלומברג.

רוגוף מעריך שיוון תפשוט את הרגל; בשבוע שעבר פנה ר"מ יוון הטרי אנטוניס סמראס למנהיגי אירופה בבקשה לדון מחדש בתנאי חבילות הסיוע בסך 240 מיליארד אירו שקיבלה יוון, על רקע השפל הכלכלי במדינה. מנהיגי אירופה החליטו בסוף השבוע להגמיש את תנאי מתן הסיוע למדינות עמוסות החובות (במטרה להוריד את תשואות האג"ח של ספרד ואיטליה) ולהניח את היסודות לקראת איחוד בנקאי בגוש האירו.

"הם יצטרכו לעשות יותר ולנקוט צעדים דרסטיים כדי לשרוד", אומר רוגוף. "אנחנו רחוקים מאוד מהתייצבות".

מנהיגי אירופה אישרו גם תוכנית בסך 120 מיליארד אירו להקמת פרויקטים כלכליים באמצעות הבנק לפיתוח תשתיות, במטרה לעודד את הצמיחה ביבשת. גם בארה"ב שוקל הפדרל ריזרב נקיטת צעדים נוספים לעידוד הצמיחה, אולם רוגוף טוען כי למרות שארה"ב "האטה קצת", עדיין מוקדם לקבוע שהכלכלה הגדולה בעולם שוב בדרך למיתון.

"ברור שהכלכלה לא במצב שהיא יכולה לייצר 300-400 אלף משרות חדשות מדי חודש וזה מה שאנחנו באמת צריכים כדי לצאת מהבוץ", הוא אומר. "כלכלת ארה"ב אמנם לא שוקעת במיתון, אך היא לא המנוע שיחלץ את הכלכלה הגלובלית בעוד סין נמצאת בהאטה ואירופה במשבר".

למרות הורדת הריבית בסין וההקלה בתנאי האשראי, רוגוף מעריך שהרע עוד לפניה: "אני מעריך שבשנים הקרובות נראה האטה משמעותית בצמיחה בסין ויהיה קשה להתמודד עימה, במיוחד בגלל שהעולם לא מצפה לזה".