קרן המטבע: התמ"ג האמריקני עלול לרדת מתחת ל-1%

קרן המטבע הבינלאומית הורידה את תחזית הצמיחה לארה"ב: 2% ב-2012 ו-2.5% ב-2013 ■ עוד ציין הדוח של הקרן כי לפדרל ריזרב יש מקום להתערב ולהשיק תוכנית נוספת של הקלה מוניטרית

קרן המטבע הבינלאומית הזהירה היום (ג') את ארה"ב כי אם היא לא תצליח להמנע מ"הצוק הפיסקלי" שיעור הצמיחה השנתי שלה עלול לרדת מתחת ל-1%, מה שיציב סיכון לכלכלה הגלובאלית.

"הצוק הפיסקלי" הוא רצף העלאות המסים והקיצוצים התקציביים שאמורים להכנס לתוקף לקראת סוף שנת 2012, כאשר יפוג תוקפן של מספר הצעות חוק שהעביר לפני מספר שנים הקונגרס, ובאם המחוקקים האמריקנים לא יצליחו להגיע להסכמה על אישור הארכת תוקפן.

קרן המטבע העריכה במסמך שפורסם היום כי המדיניות האמריקנית לגבי הגרעון התופח והמסים "עלולה להקטין את שיעור הצמיחה הרבה מתחת ל-1%, עד כדי צמיחה שלילית בתחילת השנה הבאה, ולהביא להשלכות שליליות ביותר על הכלכלה העולמית השבירה גם ככה".

המלצת הקרן היא כי המחוקקים בארה"ב יחליפו את הצוק הפיסקלי בתוכנית להקטנת הגרעון בשיעור קל בטווח הקצר, ובטווח הארוך יחוקקו תוכנית פיסקלית בת קיימא. הקטנת הגרעון בשיעור קל משמעה קיצוץ של 1% בתמ"ג ב-2013, כך אמרה יו"ר הקרן, כריסטין לגארד, במסיבת עיתונאים.

לגארד ציינה כי הצמיחה בארה"ב צפויה לעמוד על שיעור נמוך יותר מהצפוי: 2% ב-2012 ו-2.5% ב-2013, והסיכונים לסביבה הכלכלית אף החריפו עוד יותר. כאשר שיעור הריבית אפסי והתקציב הממשלתי גבוה מדי, לבכירים האמריקנים "אין הרבה מרחב לפעולה, אך הם חייבים להשתמש במה שיש", כך דברי לגארד.

עוד ציין הדוח של הקרן כי ארה"ב עדיין פגיעה ביותר להשלכות משבר החובות באירופה, וכי לפדרל ריזרב יש מקום להתערב ולהשיק תוכנית נוספת של הקלה מוניטרית אם התחזית תמשיך להדרדר.