צפו בתמונות: המטמורפוזה של חבית יין משומשת

שיתוף פעולה בין המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי בחולון לבין יקבי רמת הגולן הוליד פרויקט מעניין ובעקבותיו תערוכה, שמראה מה אפשר לעשות מחבית יין משומשת, אם נותנים לה צ'אנס נוסף

פרויקט מעניין של שיתוף פעולה בין עיצוב לתעשייה: יקבי רמת הגולן תרמו חביות יין משומשות, שבעבר התיישנו בהן יינות של היקב. המחלקה לעיצוב תעשייתי בפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי בחולון הביאה מצדה את הכישרון ואת היצירתיות של המורים ושל התלמידים במסלול לסביבה ולחברה, ויחד יצרו עבודות שמחזרו את החביות המשומשות לכלל חפצים שימושיים.

בין המוצרים שיצרו התלמידים היו חפצי נוי וריהוט, שלפעמים שימרו את הקשר לעולם היין (הסטודנט אלכסנדר קורייב עיצב מדף נתלה לכוסות ולבקבוקי יין, יעל וינוקור עיצבה ממכסה חבית מעמד מודולרי לבקבוקי יין*, נדב גן עיצב מערכת תמיכה למטפסים לכרם ביתי), ולפעמים לא (קלאודיה גינדיק בנתה כיסא גינה מתקפל, ורד ונציה עיצבה פמוטים המושפעים מהקווים המעוגלים של החבית).

במסגרת הפרויקט ניתחו הסטודנטים את המבנה הייחודי של החבית, שהיא לכשעצמה אובייקט עיצובי מעניין. מה סוד הקסם של החבית - שעשויה בסך-הכול מ-27 קורות של עץ אלון, משני משטחי עץ עגולים ומחמש טבעות ברזל - שמאפשר לה לאצור בתוכה 220 ליטרים יין ללא דבק או חומרי בידוד (שעלולים לפגוע בטעמו של היין) ובלי שתישפך ממנה אף טיפה?

במשך שלושה חודשים חקרו הסטודנטים את מבנה החבית והציעו פרשנויות, תוכניות וצורניות לעיצובים שיחדשו מצד אחד אך ישמרו במידת האפשר את הייחודיות ואת ההקשרים המאפיינים את חביות היין המשומשות. את הפרויקט הנחו המרצים אורי בן-צבי ובועז קאהן, והשתתפו בו סטודנטים משנה ג'.

אורי בן-צבי: "הפרויקט הציע לסטודנטים אפשרות לבחון איך ניגשים לפרויקט מיחזור, תוך בדיקת התהליכים הרלבנטיים לפיתוח אובייקט ממוחזר, ובמקביל גם את עולם ההקשרים התרבותיים של יין ושל התרבות הסובבת אותו, כפי שהיא מתגלמת באובייקטים, בטקסים וברבדי התרבות הרלבנטיים ליין. מאחר שהפרויקט הנו חלק משיתוף פעולה מול יקב ספציפי המתנהל בעיקר בשוק הישראלי, הושם בקורס דגש גם בישראליות ובתחום היין הישראלי".

מעבר לנושאי העיצובי מדגישים המורים גם את תפקידו של המעצב כבעל יכולת השפעה בעולם שמתמודד עם אתגרים סביבתיים וחברתיים דוחקים. העשייה בתחום מוקדשת לעיצוב בר-קיימה (כזה שיש לו אחריות סביבתית וחברתית, הן מבחינה אקולוגית והן כעיצוב למען אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים).

שיתוף הפעולה מאפשר גם ליקב להיתלות באילן הירוק. אומר ארנון הראל, מנהל השיווק של יקבי רמת הגולן: "נושא הקיימו*ת הוא נושא קרוב ללבנו, ואנחנו משקיעים רבות בפעילויות למען הסביבה. לכן שיתוף הפעולה בקורס שעוסק במיחזור הוא מתאים וטבעי, ונוגע לערכים המשותפים ליקב ולקורס, דוגמת מצוינות, יצירתיות, מקוריות, חדשנות וחוויית שימוש מהנה ואיכותית".

תוצאותיו של שיתוף הפעולה מוצגות בתערוכה "פעם הייתי חבית" בנמל תל אביב, וילוו באירועים מתחומי היין והקולינריה ומתחומי התרבות והעיצוב, בהם גם ערב עם תלמידי המסלול, שישוחחו על עבודותיהם ועל תהליכי העיצוב והיצירה (ראו מסגרת).

על התערוכה

שותים, אוכלים ומדברים עיצוב

לשיתוף הפעולה בין יקבי רמת הגולן והמכון הטכנולוגי בחולון הצטרפה גם חברת אוצר מפעלי ים, המנהלת את נמל תל אביב, ותרמה את חלל התצוגה לתערוכה המציגה את גלגולה של חבית. במסגרת התערוכה תתקיים שורה של אירועים שידגישו מזוויות שונות את שלוש צלעותיו של השילוש - יין, עיצוב ומיחזור.

במהלך שבוע התערוכה יתקיים בכל ערב אירוע מרכזי שיעסוק באחד משלושת הערכים המרכזיים שבהם עוסקת התערוכה. ב-9 ביולי יתקיים ערב פתוח לקהל הרחב, ובו ידבר אורי בן-צבי על מגמות מיחזור בעיצוב העולמי. ב-10 ביולי ייערך אירוע ייחודי לשוחרי יקבי רמת הגולן וחובבי יין, במסעדת טאפאס בשוק בנמל תל אביב. במסגרת האירוע יוכלו המשתתפים לטעום יינות שונים מחביות, כדי לעמוד על השפעת החבית על יין. את האירוע ינחה ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקבי רמת הגולן. האירוע ילווה בארוחת טאפאס עשירה שיכין שף ברק אהרוני ממסעדת טאפאס בשוק (מחיר ארוחה - 200 שקלים; יש להזמין מקומות מראש אצל מיקי שני, בטל' 04-6963588; מספר המקומות מוגבל).

ב-11 ביולי יתקיים שיח גלריה עם הסטודנטים שיצרו את העבודות, שיסבירו וישוחחו על תהליך העיצוב והיצירה. לאורך השבוע כולו תלווה התערוכה בבר יינות ייחודי של יקבי רמת הגולן, שהוקם במיוחד לכבודה.

התערוכה תוצג בנמל תל אביב, -812 ביולי.