דרמה במכרז נמל אילת: כיל נותרה מתמודדת יחידה

(עדכון) - שלי יחימוביץ': "הממשלה ממשיכה להפריט חלקי ענק של משאבי הטבע והתשתיות לידי משפחת עופר"

התפתחות דרמטית מכרז להפרטת נמל אילת: חברת פפו ספנות, שבבעלות האחים נקש, שנחשבה לאחת משתי המתמודדות ה"בטוחות" שנותרו - פורשת מהמכרז. פרישתה של פפו מעוררת סערה באוצר וברשות החברות הממשלתיות שצפויים להתכנס ביום ראשון הקרוב לישיבה שבה יוחלט כיצד להמשיך במכרז. נכון להיום הליך ההתמחרות הסופי עדיין אמור להיערך ביום שלישי הקרוב לאחר שנדחה בשבוע.

כעת עם פרישתה של פפו נראה כי המכרז עתיד ליפול בידי חברת כי"ל. חברת גולדבונד שבשליטת שלמה שמלצר ושלומי פוגל וחברת גדות מיכליות של יוסי מימן לא הגישו ערבויות עד למועד האחרון שנקבע ולכן - למרות שלא הודיעו על פרישתן - הן מחוץ למכרז.

לאור הודעתה מאתמול על התנגדותה למחיר המינימום וקשייו של בעל השליטה בהחזר חובותיו באמפל ל"גלובס" נודע כי פפו ספנות שנחשבה לאחת המתמודדות המובילות הודיעה לפני שעה קלה לרשות החברות הממשלתיות כי היא חוזרת בה מכוונתה להתמודד. במכתב שהועבר לרשות החברות נימקה פפו ספנות את החלטתה בשני נימוקים: הראשון והעיקרי הוא האכזבה ממחיר המינימום בגובה 100 מיליון שקלים שנקבע, ומהעיתוי שבו פורסם, רק כשבועיים לפני ההתמחרות.

בכך מצטרפת פפו לגדות מיכליות של יוסי מימן שהודיעה אתמול על התנגדותה למחיר המינימום הנימוק השני הוא הוספת דרישה לתיקון הרציף הראשי בנמל בעלות של 45 מיליון שקל שגולגלה אף היא על הזוכה במכרז. פפו ספנות שבבעלותם של ג'ו, רפי ואבי נקש נחשבה לאחד השחקנים החזקים מבין ארבעת המתמודדים שנותרו בהליך המכרזי. בבעלות האחים מספר רב של נכסים בישראל ובהם חברת התעופה ארקיע, רשת בתי המלון אורכידיאה וחברת אמפא נדל"ן.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי הליך המכרז עדיין לא הסתיים.

"ההתנהלות סביב המכרז הזה הייתה פשוט שערורייה"

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' תובעת לבטל את המכרז והודיעה שאם כי"ל תקבל אותו - תעתור לבג"צ. "הממשלה ממשיכה להפריט חלקי ענק של משאבי הטבע, התשתיות והחברות הממשלתיות לידי משפחת עופר. הפרטות צים בז"ן כי"ל ועוד רשימה אינסופית יצרו שליטה חסרת מעצורים של משפחה אחת", אומרת יחימוביץ'.

המכרז להפרטת נמל אילת עדיין לא התבטל אך הקבוצות שהתמודדו בו ופרשו כבר מנתחות את כשלונו. "ההתנהלות סביב המכרז הזה הייתה פשוט שערורייה" אמר ל"גלובס" אחד מארבעת המתמודדים שנותרו בשלב הסופי. "את עיקר הביקורת עוררה דרישת המדינה למחיר בסיס של 100 מיליון שקל בהתמחרות. הדרישה שהוכנסה לפני שבועיים הובילה את כל המתמודדות, מלבד כי"ל לפרוש מהמכרז. "צריך לבדוק טוב-טוב מי הכניס את הדרישה ל-100 מיליון שקל" אמר המתמודד-לשעבר "זה נעשה בכוונה לטרפד את המכרז - וזה הצליח".

ואולם דרישת מחיר הבסיס הייתה רק בעיה אחת שעימה התמודדו הפיינליסטים בעיה קשה אחרת התעוררה סביב זכויות עובדי חברת הנמל סוגייה שהגיעה לסיומה רק בימים האחרונים. "פתאום מתברר לנו שיש מחלוקת בין המדינה לעובדים על 50 מיליון שקל ושמי שיזכה במכרז יצטרך להתמודד איתה. אתה נכנס לנמל ועל היום הראשון אתה במלחמה. אלה עובדים שהעלו להם את המשכורת בשנה האחרונה ב-9% בשלוש פעימות ועכשיו הם רוצים עוד 4.25% מענק הפרטה. תוסיף על זה 45 מיליון שקל לתיקון הרציף שלא ברור לנו איך הוא נפגע ו-8 מיליון שקל שצריכים לעלות מתקני מיגון לכניסת אוניות ועוד 15 מיליון שקל דיבידנד שהמדינה מושכת לעצמה ותבין שככה לא מנהלים מכרז".