המו"מ בין נתניהו למופז בנוגע לחלופה לחוק טל התפוצץ

נראה כי שוב חלה נסיגה בעמדתו של נתניהו בנוגע לגיוס החרדים, לאחר שבבוקר הודיעה לשכתו כי יוקם צוות שיגבש הצעת חוק חלופית לחוק טל ויגיש ■ מופז: "עקרונות ועדת פלסנר הן המסקנות היחידות ורק על בסיסן ניתן להתקדם"

המשא ומתן בין נתניהו למופז התפוצץ: לאחר שבבוקר הגיעו ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר קדימה, שאול מופז להסכמה להקמת צוות שיגבש הצעת חוק חלופית לחוק טל ויגיש מסקנותיו עד יום רביעי הקרוב, נראה כי שוב חלה נסיגה בעמדתו של ראש הממשלה.

לאחר שלשכת נתניהו הוציאה הודעה בנושא, פרסמה קדימה הודעה רשמית ובה נאמר כי אין כל הסכמה. "אזרחי ישראל, יו״ר קדימה שאול מופז דוחה על הסף את הודעת ראש הממשלה. ״לא יהיו ועדות נוספות״. מופז מדגיש ״עקרונות ועדת פלסנר הן המסקנות היחידות ועל בסיסן ורק על בסיסן ניתן להתקדם״. מופז הוסיף: ״ לאחר יממה של משא ומתן התברר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מוכן לאמץ באופן פומבי את המלצות ועדת פלסנר אלא להקים עוד ועדה. הגיע הזמן לחקיקת חוק אמיתי לשוויון בנטל. אין מקום לעוד ועדה״, נכתב בהודעה.

במסגרת ההודעה שהוציאה לשכת נתניהו בבוקר היה נראה כי ימונה צוות שיכלול את השרים בוגי יעלון ויוסי פלד יחד עם אנשי קדימה, שיגבשו עד יום ד' הצעת חוק על בסיס מסקנות ועדת פלסנר. בצוות יהיה חבר גם היועץ לביטחון לאומי, יעקב עמידרור.

לדברי גורמים בקדימה נתניהו "התהפך ומבין ולוקח בחשבון את המחיר של ללכת נגד החרדים".

נתניהו שוחח אתמול עם ראשי סיעות הקואליציה. הוא אמר להם כי "ניתן לגשר על הפערים הקיימים ולהביא יחד לקידום חוק לשיוויון בנטל". אחת הנקודות המרכזיות שעלו בשיחות הן הסנקציות שיוטלו על משתמטים משירות צבאי. נתניהו הביע הסכמה להטלת סנקציות אישיות ולא רק מוסדיות.

נתניהו התייחס שלשום לדוח הוועדה, ואמר כי "הן כוללות עקרונות חשובים בכיוון הזה, אך דרושה התייחסות יותר יסודית לשילוב הערבים בשירות האזרחי. אנחנו עומדים בפני שינוי היסטורי בחברה הישראלית, המצב שהיה לא יכול להימשך, החרדים חייבים להשתלב בשירות הצבאי והם וערביי ישראל חייבים להשתלב גם בשירות האזרחי".

נתניהו הוסיף עוד כי "הכוונה שלי היא להביא לכנסת הצעת חוק משולבת לחרדים וערבים כאחד, שתזכה לרוב בכנסת ושניתן יהיה ליישם אותה בפועל. אני נחוש להביא לגידול דרמטי בשיעור ההתתפות בנטל של חרדים וערבים כאחד, לא נאפשר עוד מצב שלאלה שאינם משרתים יהיה מעמד זהה לאלה שמשרתים. המשתמט לא יקבל כמו המשרת".

ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', אמרה בתגובה כי "הודעתו של ביבי כי יקים ועדה חדשה על בסיס המלצות פלסנר מזכירה להפליא את מסיבת העיתונאים החפוזה שעשה ערב הפגנת המחאה החברתית הגדולה אשתקד, בה אמר שייתן לסטודנטים כל מה שירצו, רק שיפסיקו. זהו דפוס קבוע ומטריד של ראש ממשלה העוסק רק בכיבוי שריפות פוליטיות. חבל שנושא ערך השירות בצבא העם, שהוא כה מהותי לחברה הישראלית, משמש כפלטפורמה לתחרות ספינים בלתי פוסקת, במקום להיות מטופל לעומק באחריות ובתבונה". יחימוביץ' שבה וקוראת לרה"מ נתניהו בהצעת חוק פיזור הכנסת ולהביא לקיומן של בחירות אשר ממילא היו צריכות להתקיים אך נדחו בשל תרגיל החבירה האומלל של קדימה והליכוד.

ממטה המאבק בחוק טל נמסר: "אנחנו לא מבינים מה עובר על נתניהו ומופז, הם באמת חושבים שהציבור יאמין לעוד צוות, לעוד ספין, לעוד קומבינה? הרי נתניהו ומופז כבר הישירו מבט אלינו ומאז עשו אלף גלגולים. דבר אחד ברור - רק עצרת עם אלפי משתתפים מחר תביא לכך שיהיה שינוי אמיתי. רק אם ת"א תהיה סתומה, נתניהו ומופז יבינו שאי אפשר עוד פעם לפגוע במשרתים כדי לשמור על כיסאות".