תקוות גדולות: אין קונים לגורד השחקים "שראד" בקטאר

הכסף מקטאר, האדריכל מאיטליה, הבניין בלונדון: גורד השחקים "שראד" שנחנך השבוע בחגיגה מפוארת עומד בינתיים כמעט ריק

השייח חאמד בין יאסים בין ג'אבר א-תאני, ראש ממשלת קטאר, הטריח את עצמו מאמירות המפרץ ללונדון כדי לחנוך ביום חמישי שעבר את מגדל שארד החדש, שבולט על קו הרקיע של בירת בריטניה. גם הנסיך אנדרו השתתף בחגיגות. ב-22:15 בדיוק הודלקו 12 קרני לייזר ו-30 זרקורים מחצר השארד והאירו את המונומנטים בסביבה הקרובה, ביניהם טאואר ברידג' ובניין הפרלמנט. שיא הטקס היה קונצרט חגיגי של הפילהרמונית של לונדון, שביצעה את הקלאסיקה של המלחין האמריקני-יהודי אהרון קופלנד, "תרועה לאדם הפשוט", על רקע המגדל החדש שהואר מכל צדדיו.

אבל טקסים לחוד ומציאות לחוד. הבעלים של מגדל השארד, פרי תכנונו של האדריכל האיטלקי המהולל רנצו פיאנו, שהם הבנק המרכזי של קטאר (95%, האחזקה נרכשה ב-2009) וקבוצת הנדל"ן הבריטית Sellar Property (5%), היו אופטימיים למדי בנוגע לדמי השכירות שהם יוכלו לגבות בשנת 2010, בעיצומה של הבנייה. עד כדי כך אופטימיים, שהם החליטו לקנות בחזרה את חוזה החכירה שכבר נחתם עם רשות התחבורה של לונדון לכשליש מהשטח המשרדי של המגדל. נכון להיום, השוכר היחיד במגדל בן 72 הקומות הוא מלון שנגרי-לה.

קנו בחזרה את חוזה החכירה

הבנק המרכזי הקטארי וקבוצת סלאר הניחו שדמי השכירות שיגבו יגיעו בקלות ל-70 ליש"ט (119 דולר) לרגל רבועה (בערך עשירית מ"ר) והיו בין הגבוהים בלונדון, כאשר הם שילמו לחברה הממונה על הרכבת התחתית של לונדון תמורת ביטול חוזה החכירה שלה. אלא שבינתיים צנח הביקוש לשטח משרדי מובחר בלונדון, והשכירות הממוצעת בסיטי הסמוכה היא בערך 55 ליש"ט לרגל רבועה.

השארד הוא רק אחד מחמישה גורדי שחקים חדשים שיוסיפו ללונדון בערך 3.8 מיליון רגל רבועה (כ-350 אלף מ"ר) של שטח משרדי מובחר ברדיוס של כקילומטר וחצי מבניין הבנק אוף אינגלנד בסיטי. לעומת זאת, כמות השטחים המובחרים והמשופצים שהוכרו בשנה שעברה לטווח ארוך בלונדון הייתה הנמוכה ביותר בעשור האחרון, על רקע התכווצות תעשיית השירותים הפיננסיים בלונדון ומשבר החובות המתמשך של אירופה, כך לפי סקירה של סוכנות הנדל"ן ג'ונאס דלויט מחודש מאי.

"לא רוצה דייר דומיננטי"

היזם ארווין סלאר, בן 73, אומר שהוא "לא היה רוצה שיהיה דייר יחיד דומיננטי בשארד", ומנבא שכל המגדל יוחכר עד סוף 2014. בראיון שנתן לפני כמה ימים הוא מסר ש"אנחנו במו"מ עם כמה דיירים פונטציאליים על שטח משרדי כולל של יותר מ-100 אלף רגל רבועה".

"הורדת דמי השכירות עד לנקודה שבה אתה משיג לקוחות אפילו אם אתה חייב לגנוב אותם ממישהו אחר, היא כנראה רעיון טוב בשלב זה", אומר מארק תורנטון, עמית מחקר בכיר במכון Ludwig von Mises באלבמה, שמתמחה בחקר היחסים בין גורדי שחקים ותקופות מיתון כלכלי.

בניית שארד החלה במארס 2009 כאשר שוק הנדל"ן של לונדון התחיל להתאושש מהמשבר הפיננסי העולמי. אחרי ההחלטה לקנות בחזרה את חוזה החכירה של רשות התחבורה העירונית, סלאר העריך שהבניין יושלם בדיוק בתקופה שבה שוב יהיה מחסור בשטח משרדי מובחר בלונדון, ודמי החכירה יעלו.

דמי השכירות במרכז לונדון אמנם עלו בכ-10% מאז עד סוף מארס השנה, אך הם עדיין נמוכים ב-15% מרמת השיא של 2008, לפי נתונים של Investment Property Databank, חברת מחקרי שוק. דמי השכירות של הנכסים הטובים ביותר בסיטי של לונדון עומדים על כ-55 ליש"ט לרגל רבועה. בווסט אנד של לונדון, כולל קנארי וורף המחודש, השכירות היא 95 ליש"ט לרגל רבועה, לפי סקירה של סוכנות ג'ונס לנג לסאל. שיעור השטחים הפנויים במרכז לונדון ירד ברבעון הראשון השנה מ-5.8% ל-5.4%, לפי ג'ונס לנג.

הביקוש גוסס

אבל הביקוש לנכסים המובחרים ביותר בלונדון "גוסס בזמן האחרון", כתב אנתוני דאגן, מנהל יחידת המחקר בסוכנות ג'ונאס דלויט, במאי. כמה חברות בסיטי חוכרות שטחים פחות מובחרים, והמגמה הזו "לא ממש מגבירה את האופטימיות של קבלני הבניינים שכמעט הושלמו", הוא כתב.

בריטניה נכנסה ברבעון הראשון השנה למיתון השני שלה בשלוש השנים האחרונות. התעסוקה בתעשיית השירותים הפיננסיים בלונדון ירדה כנראה לרמת שפל של 16 שנים, לפי הערכה של "המרכז למחקר כלכלי ועסקי" מ-9 במאי השנה.

כמות שטחי המשרד החדשים שהוחכרו בשנה שעברה צנחה ב-44% בהשוואה ל-2010, לפי סוכנות ג'ונס לנג. הוחכרו 3.4 מיליון רגל רבועות, הכמות הנמוכה ביותר מאז 2003. תעשיית השירותים הפיננסיים חכרה כחמישית מהשטח הזה, פחות מאשר בשנת 2010.

לפי הנתונים של ג'ונאס דלויט, שארד יגדיל את שטחי המשרדי הפנויים החדשים שטרם אוישו בלונדון בכ-15% ל-4.6 מיליון רגל רבועה. בשנה הבאה תושלם הקמת מגדל אחר, The Place, בגובה צנוע יותר של 17 קומות, והוא יוסיף 429 אלף רגל רבועות לשטחים הפנויים. שארד מוסיף 600 אלף רגל רבועות של שטח משרדי, מהקומה ה-28 שלו. Aon Corp, חברת הביטוח הגדולה בבריטניה, חכרה בנובמבר כשליש מבניין לידנהול של בריטיש לנד, הידוע בכינויו "מגרדת הגבינה". קבוצת לנד סקיוריטיס וקבוצת קנארי וורף החכירו בחודש שעבר 51 אלף רגל רבועות במגדל משרדים אחרי שכינויו הוא "ווקי טוקי" לחברת מרקל אינטרנשיונל. בניין זה יושלם ב-2014.

נטיף קרח על התמזה

השארד, שנקרא כך משום שצורתו מזכירה נטיף קרח הפוך (shard - רסיס באנגלית), עוצב על ידי האדריכל רנצו פיאנו. "הוא לא יהיה סמל לארוגנטיות", אמר פיאנו לעיתונאים. המגדל, שלתכנונו ולבנייתו נדרשו 12 שנים, הוא תערובת של שטחי משרד, חנויות, דירות ומלון של רשת שנגרי-לה.

המגדל המחודד ממוקם על הגדה הדרומית של התמזה, מעל תחנת רכבת שבה עוברים כ-300 אלף בני אדם ביום. הוא מסתיים בארבעה צריחים דקים שקופים לכאורה, שמתנשאים על מצפה נוף בגובה ארבע קומות, והוא כעת המבנה הגבוה ביותר באיחוד האירופי - גובהו הכולל הוא 310 מטר, קצת יותר משליש מגובה הבניין הגבוה בעולם, בורג' דובאי (810 מטר).

שארד מצויד ב-44 מעליות, 306 גרמי מדרגות, 11 אלף חלונות זכוכית ובריכת שחייה בקומה ה-52. מפברואר הקרוב יוכלו המבקרים לראות את אתרי הבנייה של יתר ארבעת המגדלים הנבנים כעת מן המצפה שבקומה העליונה של שארד.