שלמה אליהו במגעים למכירת ביטוחי החיים בהראל

מכירת התיק מהווה תנאי לקבלת אישור הרגולטור לרכישת מגדל ■ שלמה אליהו קיים באחרונה מגעים למכירת התיק גם עם פסגות, לפי שווי של 350 מ' ש' ■ לפי הערכות, בהראל לא יסכימו לשלם סכום כזה

האם שלמה אליהו ייעזר בקבוצת הראל כדי להשלים את רכישת חברת הביטוח מגדל ? ל"גלובס" נודע כי אליהו מקיים בימים אלה מגעים עם הקבוצה שבשליטת יאיר המבורגר, במטרה למכור לה את תיק ביטוחי החיים של החברה שהקים. ככל הידוע, הצדדים טרם הגיעו להבנות בדבר התמורה הראויה לתיק האמור, כך שאין ודאות כי המגעים יבשילו לכדי הסכם מחייב.

מכירת תיק ביטוח החיים שלו מהווה תנאי מתלה מרכזי שמעכב את אליהו לפי שעה מלקבל את אישור הרגולציה לרכישת השליטה בקבוצת מגדל.

מגעים אלה מצטרפים למגעים מוקדמים יותר שקיים אליהו עם בית ההשקעות פסגות למכירת התיק, ואשר לפי שעה הוקפאו. על פי הערכות, המגעים התקיימו לפי שווי של כ-350 מיליון שקל לתיק. בשוק מעריכים כי בהראל לא ימהרו לשלם מחיר שכזה עבור ביטוחי החיים של אליהו, היה ויכנסו לשלב מתקדם יותר במגעים מולו.

מהראל נמסר כי "הראל ביטוח קיבלה פנייה לבחינת אפשרות רכישת תיק ביטוח החיים של אליהו, וזאת בדומה לגופים אחרים בשוק שקיבלו פניות דומות. אולם, הפנייה לא הובילה לדברים קונקרטיים שעליהם יש מה לדווח". מאליהו לא נתקבלה תגובה.

הראל - מס' 4 בביטוחי חיים

בתחילת חודש מארס נודע כי שלמה אליהו סיכם עם ג'נרלי האיטלקית על רכישת החזקותיה בקבוצת הביטוח מגדל (69%) בתמורה לכ-4 מיליארד שקל. לפי שעה, הרגולציה טרם אישרה לו את העסקה, אם כי בשוק ההון צופים כי זו תאושר ותושלם. בכל מקרה, הרגולטורים לא יאשרו את העסקה בטרם אליהו ימכור את תיק ביטוחי החיים של החברה שבבעלותו, הגם שהוא יקבל אורכה למכירת מניותיו בבנקים לאומי ואגוד (שיועברו להחזקה בנאמנות).

אם וכאשר העסקה במגדל תושלם, שלמה אליהו יהיה מחויב למכור את תיק ביטוח החיים של אליהו חברה לביטוח לצד שלישי, לנוכח מגבלת נתח השוק המותר לרכישה על-ידי גוף מוסדי (להבדיל מצמיחה אורגנית) בשוק החיסכון הפנסיוני (הכולל ביטוחי חיים, פנסיה וגמל). מגדל לבדה מחזיקה בכ-19% מנתח השוק של החיסכון הפנסיוני, בעוד שהמגבלה עומדת על 15%. מגבלה זו חוסמת גם את כלל ביטוח מלרכוש את תיק ביטוחי החיים של אליהו.

קבוצת הראל התאפיינה לאורך השנים בצמיחה באמצעות רכישות רבות של פעילויות גדולות. הראל ביטוח, בניהול מישל סיבוני, הינה שחקנית ביטוחי החיים הרביעית בגודלה בשוק (במונחי עתודות ביטוחי החיים, היא החזיקה בסוף 2011 בנתח של כ-14.9%). אליהו היא שחקנית ביטוחי החיים השמינית בגודלה (במונחי עתודות), ואינה נחשבת לשחקנית משמעותית בשוק.

מגדל מחזיקה בכ-19% מנתח השוק של החיסכון הפנסיוני, בעוד שהמגבלה היא ל-15% - מה שחוסם גם את כלל ביטוח מלרכוש את ביטוחי החיים של אליהו