הקבינט יאשר: תוספת של 5,000 עובדים פלסטינים לבנייה

אריאל אטיאס: "אי אפשר להגדיל התחלות בנייה בלי להגדיל מכסות עובדים, ואי אפשר לבנות בלי מימון"

ועדת הכספים אישרה הבוקר (ב') את המשך הפחתת הריבית שנושאות המשכנתאות המסובסדות על ידי משרד השיכון. ההפחתה, מתוקף הוראת שעה שפגה בסוף יוני 2012, מאפשרת כעת לזכאי משרד השיכון (מחוסרי דירה) לממש את המשכנתאות גם בשנה וחצי הקרובות.

על פי נתוני משרד השיכון, מאז שהופחתה הריבית בתחילת השנה, חל זינוק של 83% במספר נוטלי המשכנתאות המשלבים בתמהיל המשכנתא שלהם את רכיב המשכנתא של משרד השיכון, הנושא ריבית קבועה נמוכה יחסית, בשיעור של 3%. "הצעד הוכח כמסייע לזוגות צעירים ברכישת הדירה הראשונה בחייהם", מסר היום אריאל אטיאס, שר הבינוי והשיכון.

היום אישרה גם ועדת הכספים פטור ממס לקופת גמל ומשקיעים מוסדיים נוספים על הכנסה מדמי שכירות מהשכרת דירות לטווח ארוך. צעד זה נועד לקדם את המכרזים להקמת מתחמי דיור להשכרה, המתוכננים להתפרסם בקרוב באזורי הביקוש, נמסר ממשרד השיכון.

כזכור, בחודש שעבר איים יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לטרפד את היוזמה לפטור ממס למשקיעים בדיור להשכרה אם לא תוארך תקופת המשכנתאות המסובסדות.

המסלול לבניית דיור להשכרה "מקבל דחיפה משמעותית משורת הטבות ותמריצים שניתנים ליזמים שייכנסו לפרויקטים אלה, על ידי הגדלת הכדאיות הכלכלית ושיפור התשואות שיקבלו היזמים", מסר אטיאס, שהוסיף כי דירות בשכירות נמוכה ומפוקחת נותנות "פתרונות נוספים לטובת הזוגות הצעירים ומי שאינו רוצה להשתעבד למשכנתאות ולרכישת דירה בתחילת דרכו".

‏‎תוגדל מכסת פועלי הבנייה הפלסטינים

‎בתוך כך, הודיע בצהריים משרד השיכון על צעד נוסף שיביא לגידול בפעילות הבנייה: הקבינט החברתי-כלכלי של הממשלה צפוי לאשר מחר (ג') את הגדלת מכסת פועלי הבניין הפלסטינים מיו"ש. כ-5,000 עובדים פלסטינים יצטרפו ל-19,500 פועלים מהרשות הפלסטינית העובדים כיום בענף הבנייה בישראל; לטענת משרד השיכון, מספרם הכולל - 24,500 - יגיע לשיא שלא נראה כמותו מאז שנות ה-90 של המאה שעברה.

עם זאת, חשוב לציין כי על-פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת מינואר השנה, עולה כי מספר הפלסטינים המועסקים בענף הבנייה - הן בעלי אשרת עבודה כחוק והן פועלים בלתי חוקיים - הסתכם בשנת 2011 ב-34,200. מלבדם, מועסקים בענף עוד כ-163 אלף ישראלים וכ-32 אלף פועלים זרים (לא מהרשות הפלסטינית). המספרים כוללים עובדים חוקיים ולא חוקיים.

המהלך של ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה, שצפוי כאמור מחר, מגיע ימים ספורים לאחר שהוחלט על הגדלת האשראי לענף הבנייה ב-6 מיליארד שקל. "אי אפשר להגדיל התחלות בנייה בלי להגדיל מכסות עובדים, ואי אפשר לבנות בלי מימון", מסר אטיאס, "לכן, זהו צעד משלים לפעולה הנוספת שהובלתי ביחד עם שר האוצר, שמטרתו להגדיל את היקף האשראי לנדל"ן באמצעות פטור ממתן ערבות חוק המכר על רכיב המע"מ במחיר הדירה".