האם 'תנור הפלא' של שלמה בן חיים מתקרר?

מנכ"ל גוג'י מודה שהחברה מבצעת "רה-ארגון קטן" שבמסגרתו פוטרו עובדים ספורים ■ מהלך הקיצוץ מבוצע למרות שהחברה גייסה באחרונה 20 מיליון דולר ■ בן חיים: החברה לא סובלת מעיכוב בפיתוח המוצר

חברת גוג'י, שנמצאת בשליטת פרופ' שלמה בן חיים, ערכה לאחרונה תהליך רה-ארגון שכלל פיטורי עובדים. כך נודע ל"גלובס. החברה מפתחת תנורים שיכולים לחמם או לקרר מזון באופן מהיר וסלקטיבי. כמו כן נודע כי החברה עברה לפני מספר חודשים למשרדים חדשים.

מנכ"ל החברה, רן גוזלי אמר, ל"גלובס" כי מדובר בתהליך רה-ארגון קטן, שבמסגרתו פוטרו עובדים ספורים מתוך מאה עובדי החברה, וכי מעבר לכך אין שינוי בפעילות החברה או בכיוון הטכנולוגי שלה. מעבר לכך סירבה החברה לפרט. גורמים מקורבים לחברה טוענים כי מדובר בפיטורים של יותר מעשרה עובדים וכי החברה לא הצליחה לפתח גרסה מסחרית של התנור. בפברואר האחרון, אגב, גייסה החברה 20 מיליון דולר מקרן NEA האמריקנית.

שלמה בן חיים מסר בתגובה שהחברה לא סובלת מעיכוב בפיתוח המוצר.

ביצים קשות במיקרוגל

כמו כל החברות בשליטת המשקיע הסדרתי שלמה בן חיים, גוג'י (לשעבר RF Dynamics) שומרת על חשאיות רבה, אולם פעילותה נחשפה כששניים מיזמי החברה, שלדבריהם היו הממציאים הבלעדיים של הטכנולוגיה, תבעו את בן חיים בשל נישולם לכאורה מנכסי החברה.

בתגובה של בן חיים לתביעה נטען כי השניים לא היו יזמים בחברה אלא עבדו בה כשכירים בה מתחילת דרכה. את היזמים ייצג משרד גלעד שר ושות' ואת בן חיים ייצג עו''ד דורי קלגסבלד.

התביעה חשפה לראשונה את טיב המוצר ויכולותיו: מדובר בתנור שפועל על קרינת RF, אותה קרינה שמשמשת בתנורי מיקרוגל ביתיים ותעשייתיים, אך בתנור של גוג'י מתבצע ניתוח של ההחזר של הקרינה מהמזון בזמן אמת. כך, השליטה בקרני המיקרוגל היא טובה יותר והתוצאה היא תנור שיכול לבצע חימום משופר.

השליטה בקרינה מאפשרת חימום מהיר יותר מאשר במיקרוגל רגיל. כמו כן, באמצעות מיקוד הקרינה ניתן לחמם חלק מן המזון בעוד חלק אחר נשאר קר, או שניתן להשיג חימום אחיד יותר של המזון. באמצעות האבטיפוס הצליחה החברה לאפות חלה במיקרוגל ולהוציאה תוך כמה דקות כשהיא חמה בדיוק במידה הנכונה, וכן לבשל ביצים בקליפתן - 12 ביצים תוך ארבע דקות.

במקור, הטכנולוגיה כוונה לשוק הבריאות, לשם הפשרה אחידה של איברים להשתלה, פלזמת דם וחומרים רפואיים, אך יכולים להיות לה שימושים גם בתעשיית ייבוש הכביסה וגם בתעשייה הביטחונית. עם זאת, היכולות הללו הן עדיין ברמה של אבטיפוס, ולא ברור אם החברה הצליחה לפתח גרסה מסחרית של המוצר.

על בסיס היכולות הללו חתמה ג'וגי ב-2008 על הסכם פיתוח משותף והפצה עם חברת ITW (Illinois Tool Works) האמריקנית, שעוסקת בפיתוח והפצה של ציוד תעשייתי, בין היתר תנורים לתעשיית המזון המוסדית (מסעדות, מלונות וכדומה). ITW רכשה את הזכות להיות המפיצה הבלעדית של המוצר. בתמורה, על בסיס אבני דרך בפיתוח שהשיגה החברה, שילמה לה ITW עד 2010 כ-50 מיליון דולר, וההסכם היה עשוי להניב לחברה תשלום של עד 550 מיליון דולר במשך שבע שנים, בתשלומי אבני דרך נוספים ותמלוגים. כך על פי התביעה. שוויה של גוג'י הוערך לצורך ההסכם בעת ביצועו ב-313 מיליון דולר.

ל"גלובס" נודע כי נכון למועד הגשת התביעה, לפני כחצי שנה, טרם נמכרו תנורים של גוג'י על ידי ITW. על בסיס המספרים שתוארו לעיל, החברה לא הייתה אמורה להזדקק לקיצוץ או לרה-ארגון. סביר להניח שהמשך הדיון בתביעת היזמים, ישפוך אור נוסף על פעילות החברה.