"נבחנת אפשרות לפרויקטים של תמ"א 38 במבני משרדים"

השמאי הממשלתי במשרד המשפטים מעריך שהשלב הבא יהיה קידום פרוייקטים במסגרת תמ"א 38 גם במבני תעשייה ומשרדים ■ "במשרד המשפטים פועלים להאחדת כללי השמאות לזירוז הנושא"

"משרד השיכון בוחן קידום פרויקטים במסגרת תמ"א 38 לא רק במגורים אלא גם במבני משרדים ותעשייה. להערכתי זה יהיה השלב הבא", כך אמר היום השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי בכנס של איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית בלשכת המסחר המתקיים היום בתל אביב. "במשרד המשפטים אנחנו פועלים עכשיו להאחדת כללי השמאות בתחום וזאת כדי שיותר פרויקטים יוכלו להתקדם. מדובר באחד הנושאים החשובים ובאחד המנופים המשמעותיים של ענף הנדל"ן למגורים בישראל".

אלדרוטי הודה כי תחום חיזוק המבנים במסגרת תמ"א 38 איננו חף מבעיות: "יש לא מעט בעיות. הרשויות המקומיות, במיוחד תל אביב, לא מתלהבות מהעובדה שמפילים עליהם מלמעלה זכויות ותכנון, הם רוצים לתכנן את העיר שלהם לבד. זו טענה שאפשר להבין אבל לא לקבל. אבל הדברים הללו ייפתרו. ייתכן ונראה גם תיקון 4 וגם תיקון 5 לתמ"א 38". בהמשך דבריו התייחס אלדרוטי גם לסוגיית המימון: "עד לפני שנתיים הבנקים לא רצו לממן פרויקטים של תמ"א 38. היום המצב שונה. דיברתי לאחרונה עם השמאי הראשי של בנק הפועלים והוא אמר שהם פועלים בתחום. אבל חשוב שהיזמים יגיעו לבנק לפני שהם סוגרים עם הדיירים".

יו"ר איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר בכנס: "תמ"א 38 זה אחד הסיפורים המעניינים שמתרחשים היום במדינת ישראל. אף אחד לא יודע מתי תהיה רעידת אדמה רצינית. אבל האפטיה של התמודדות משרדי הממשלה עם אסונות היא נוראית. כך היה גם עם אסון הכרמל. הביצוע היום לא הולם את היעדים. אני מקווה שלא נצטרך עוד וועדות חקירה, אנחנו צריכים תנופת בנייה. אבל דבר אחד ברור, בלי דחיפת המגזר העסקי כלום לא יקרה, ובכנסת ישראל עוסקים כל הזמן בהרס המגזר העסקי".

יו"ר איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית, אייל אוכמן אמר בכנס: "בתמ"א 38 אפשר להרוויח אבל אי אפשר לדעת להרוויח. בעבר כל אחד ניסה לקדם פרויקט של תמ"א 38, ודיברו על רווחים של 50%. עכשיו השוק התבגר. צריך לדעת להתייחס לדוחות אפס בצורה נכונה. כשאני מקבל דוח שמראה על 40% רווח בבת ים אני צוחק. השוק מתחיל להבין את הדברים. יש כסף ויש יכולת להרוויח. אנחנו מקדמים עכשיו שיתוף פעולה למערך לימודים והתמקצעות בתחום התמ"א 38".