אקסלמד של מורי ארקין תשקיע 8 מיליון דולר בחברה אמריקנית

חברת ValCare מפתחת מסתמים חלופיים ללב הניתנים להשתלה באופן זעיר פולשני, באמצעות קטטר

אקסלמד, חברת ההשקעות של מורי ארקין וד"ר אורי גייגר, משקיעה 8 מיליון דולר בהקמת חברת ValCare, שמפתחת מסתמים חלופיים ללב הניתנים להשתלה באופן זעיר פולשני, באמצעות קטטר. ValCare היא ספין אוף של חברת MiCardia האמריקנית, שכבר מפתחת ומשווקת מוצרים שמאפשרים תיקון מסתמי לב מושתלים באופן לא פולשני.

עם ביצוע הספין אוף ימונה כמנכ"ל ValCare הישראלי לשעבר סם שאוליאן, כיום סמנכ"ל הטכנולוגיה של מיקארדיה והממציא העיקרי של הטכנולוגיה שתעמוד בבסיס ValCare. שאוליאן הוא יזם סדרתי, שבין היתר ייסד וניהל את חברת Vertelink שנמכרה למדטרוניק ב-80 מיליון דולר.

הטכנולוגיה שמפתחת ValCare נועדה להחליף באופן זעיר פולשני את מסתם הלב המיטריאלי. זאת, לעומת חברות כמו וונטור הישראלית, שנמכרה למדטרוניק לפני כשלוש שנים תמורת 325 מיליון דולר, שמחליפה שסתומי לב מסוג אחר.

עם ההתפתחות של טכנולוגיות כמו של וונטור, היה ברור כי השסתום המטריאלי הוא הבא בתור להחלפה באופן זעיר פולשני, וכי שוק זה עשוי להיות גדול אף יותר מהשוק אליו פונה וונטור. אקסלמד מצטרפת כעת למרוץ אחר השוק הזה עם ValCare.

"האופן שבו ניגשנו לאיתור הטכנולוגיה הוא שונה מהנוהל של קרנות הון סיכון", אומר גייגר. "זיהינו את התחום הזה כמעניין וסקרנו כ-40 חברות בתחום, באמצעות צוות של רופאים שהקדיש את זמנו במשך חודשים ארוכים רק לזה. בסופו של דבר כשאיתרנו את הטכנולוגיה, היה צריך גם לשכנע אותם למכור אותה. בקיצור, לא ישבנו וחיכינו לדיל פלואו".

לסיפור יש מספר פנים ציוניות. אם התרגלנו למקרים שבהן חברות אמריקניות או אירופאיות רוכשות פעילות בישראל ולעיתים מוציאות את מרכז הפיתוח לחו"ל, הרי שכאן מתקיים תרחיש הפוך: אקסלנד רוכשת מרכז פיתוח בארה"ב, על עובדיו, אך היא תקים גם מרכז פיתוח בישראל למוצר. לצוות של Valcare כבר נשכרו כמה עובדים לשעבר של חברת וונטור, שיעשו בקרוב רילוקיישן לארה"ב, יכירו את הפעילות של החברה ולאחר מכן יחזרו לישראל להקים כאן את המרכז הישראלי. את מרכז הפיתוח הזה צפוי לנהל שאוליאן, אשר אמור לחזור להתגורר בישראל, לפחות באופן חלקי.

גייגר מציין כי אקסלמד ביצעה לאחרונה מספר השקעות נוספות שהיא מעדיפה כרגע לא לחשף וכי היא במו"מ ביחס למספר השקעות נוספות, כולל השקעות בהיקפים של כמה עשרות מיליוני דולרים.