מוכ-RIM בלבד

בשנה שעברה דיווחתי כאן על החלטתי הדרמטית לנטוש את הבלקברי האהוב לטובת האייפון החדשני והאלגנטי. זה הזמן להודות: לא באמת נטשתי. אומנם, רכשתי לי אייפון באותו המחיר שבו יכולתי לרכוש טלוויזיה מובילה בעלת מסך 42 אינץ' HD; ובנוסף גם טענתי לאייפון החדיש שלי את כל האפליקציות החיוניות לשימור הפופולריות המידרדרת שלי בקרב בני משפחתי היקרה; וגם השקעתי שעות רבות בלימוד ההקלדה המעצבנת על מסך שטוח; למדתי אפילו לבטל מדי פעם את התיקון האוטומטי והמתסכל של שגיאות כתיב.

אבל אחרי כל אלה, ולאחר שעות רבות של מאמצים כנים להתאהב באייפון, פרי היוצר של הגדול מכולם, הנני לדווח כאן באופן חד משמעי: הבלקברי הוא עדיין הפתרון הטוב ביותר לדואר אלקטרוני נייד. כל שאר הסמארטפונים שמנסים לספק פתרון עסקי לדואר אלקטרוני הם אכן ניסיונות מעניינים וחביבים למדי, אבל הם עדיין רחוקים מאוד מחוויית השימוש שלה זכו משתמשי הבלקברי מזה שנים. ולכן, הבלקברי הישן והטוב עדיין איתי, מוכן ומזומן ליום פקודה, שמדי פעם אכן מזדמן לו.

וכל זה הופך את הסיפור של RIM למתסכל עוד יותר. החברה הזו קמה ב-1995, שנים לאחר התבססותן של מוטורולה ונוקיה כיצרניות מובילות של מכשירים סלולריים. אבל RIM עקפה אותן בסיבוב. קרנות הון סיכון השקיעו ב-RIM כ-30 מיליון דולר ואיפשרו לה לפתח טכנולוגיה מובילה וייחודית בתחום התקשורת הסלולרית, תוך דגש על אבטחת מידע, נגישות גבוהה ונוחות הפעלה יוצאת דופן. השילוב בין ארגונומיה מושלמת וממשק משתמש מבריק הפכו את מכשירי הבלקברי ללהיט בקרב מיליוני משתמשים, רבים מהם מנכ"לים ונושאי משרות בכירות (עיינו ערך: נשיא ארה"ב, ברק אובמה).

RIM יצאה להנפקה ציבורית בשנת 1998 ומאז החלה לנסוק כמטאור בעולם הסלולר. בשנת 2007 הגיעה המנייה למחיר שיא של כ-145 דולר. בשנת 2009 הסתכמו המכירות של RIM בלמעלה מ-11 מיליארד דולר והמגזין פורצ'ן הכתיר אותה כחברה בעלת שיעור הצמיחה המהיר בעולם. שלוש שנים מאוחר יותר נמצאת המנייה של RIM באזור ה-7.3 דולר, המקום בו הייתה בשנת 2003. לראשונה זה שמונה שנים החברה מדווחת על הפסדים, היא נאלצת להודיע על פיטוריהם הצפויים של 5,000 עובדים והדובדבן שעל הקצפת: דחייתה של השקת הבלקברי 10, המכשיר שאמור להוציא את RIM מהבוץ, לשנת 2013.

לאור כל אלה, לא נותר לאוהדים המושבעים אלא לקוות שמישהו ירכוש את השאריות של RIM וישמר את יכולותיה. אם למישהו הזה קוראים במקרה מיקרוסופט, זו עשויה להיות הרכישה החשובה ביותר והנכונה ביותר של הענק מרדמונד מזה שנים רבות. משתמשים רבים יכירו למיקרוסופט תודה על כך, אני בטוח.

ishay@canaan.com

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל