תביעה נגד בעלי אייס: "רשלונתם הביאה לקריסת הרשת"

‎בתביעה בסך 25 מיליון שקל טוענים 7 ספקים של הרשת כי משה גאון ושלמה זבידה התעשרו "אישית" על חשבון הספקים

7 ספקים של רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, שנקלעה לחובות של יותר מ-450 מיליון שקל ומצויה כיום בהקפאת הליכים, הגישו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך 25 מיליון שקל נגד הבעלים לשעבר של הרשת, משה גאון (בעל שליטה בחברה ודירקטור בחברה ובחברות מוחזקות שלה) ושלמה זבידה, וכן כנגד נושאי משרה בכירים ודירקטורים נוספים ברשת, בהם אבי הוכמן (מנכ"ל החברה ודירקטור בחברות מוחזקות שלה), שלמה זבידה ורו"ח יצחק פורר (דירקטור בחברה).

זאת, בטענה כי רשלנותם, מחדליהן וחוסר תום-הלב בהתנהלותם הביאו להתמוטטותה של רשת אייס, שהייתה "אחת מרשתות השיווק השיווק למוצרי צריכה לבית מהמפוארות והגדולות בישראל". בעקבות זאת, נטען, נגרמו לספקים נזקים כלכליים עצומים, כאשר רוב התמורה בעבור המוצרים שסיפקו לאייס ירדה לטמיון.

כזכור, בחודש ינואר השנה נקלעה רשת אייס שבשליטת גאון אחזקות ושלמה זבידה להקפאת הליכים, ומונו לה נאמנים - עו"ד אמיר פלמר ורו"ח בועז גזית - שהמליצו לבית המשפט על מכירת הרשת הכושלת לאלקטרה. בפברואר השנה אושרה המכירה תמורת 129 מיליון שקל, וכחודש וחצי מאוחר יותר הוציא בית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה צו פירוק לחברה. בהמשך אושרה מכירת הפעילות והמלאי של סניף רוזנפלד של הרשת לשמואל רוזנפלד.

התובעים, חברות ועסקים מבוססים מתחום מוצרי הבית - בהם "שטיחים סנטר", "יעד פירזול", "המילטון יבוא ושיווק מוצרי חשמל" ואחרים - טוענים כי קשרו את גורלם הכלכלי בחברת אייס, תוך אמונה כי מנהליה, נושאי המשרה שלה והדירקטורים המכהנים ינהגו בתום-לב ובמקצועיות בכל הקשור לניהול עסקיה. "בפועל", נכתב בתביעה, "הסתבר כי הם התרשלו במילוי תפקידם".

"חותמת גומי ריקה מתוכן"

בתביעה, שהוגשה לבית המשפט בסוף השבוע באמצעות עו"ד ד"ר קובי קפלנסקי ועו"ד משה קפלנסקי, נטען כי "הדירקטורים ונושאי המשרה הוליכו את אייס לעבר פי פחת, תוך שהם מתעלמים מחובת הזהירות שלהם כלפי החברות עצמן, ובמיוחד כלפי הספקים".

לטענת התובעים, "הדירקטורים ונושאי המשרה היוו חותמת גומי ריקה מתוכן לפעילותם חסרת תום-הלב של בעלי השליטה בחברת משה גאון ושלמה זבידה, באופן שהביא להעשרתם האישית על חשבון הספקים".

בהמשך, נטען בתביעה, נהגו מפרקי החברה במלאי שהיה בסניפי הרשת כ"מנהג בעלים", כך שהתמורה בגינו לא שולמה לספקים, כאילו היה זה רכושה המלא של רשת אייס בזמן הקפאת ההליכים.

בין היתר צוין בתביעה כי בין השנים 2008 ל-2009, בסמוך לאחר גיוס כספים באגרות חוב בהיקף 123 מיליון שקל לצורך הפעילות השוטפת של רשת אייס, פעלו בעלי השליטה, בסיוע הדירקטורים, לריקון קופת המזומנים של החברה.

כך, נטען, אישרו הדירקטורים חלוקת דיבידנד בסך 32 מיליון שקל במארס 2008 וביוני 2009 - משיכה אשר "ערערה כליל את מצבה הפיננסי של אייס והפכה אותה מחברה מבטיחה ויציבה לעלה נידף ופגיע". מאותו רגע, נטען, החלה אייס לצבור הפסדים כפיים, עד כי בשנת 2010 גדלו הפסדיה לסכום של כ-22 מיליון שקל.

עם זאת, טוענים התובעים, מנכ"ל הרשת ונושאי המשרה בה המשיכו לפזר הצהרות הרגעה לספקים והציגו בפניהם מצגי-שווא, לפיהם הרשת יציבה כלכלית ותכבד את כל התחייבויותיה.

עוד טוענים הספקים כי "במהלך שנת 2011 נתנו הדירקטורים ונושאי המשרה יד למהלך כספי נוסף, לפיו פרעה אייס מוצרי צריכה פירעון חלקי ומוקדם של הלוואת בעלים על סך כ-110 מיליון שקל שהעניקה לה אייס דיפו במרץ 2008 למשך 5 שנים. פירעון ההלוואה, על דרך הנפקת זכויות, בוצע שעה שאייס מוצרי צריכה היתה כבר במצוקה תזרימית, אלא שהדירקטורים ונושאי המשרה העדיפו את טובת חברי הדירקטוריון, גאון ומשפחת זבידה, על פני יתר צורכי אייס בכלל והתחייבויותיה הכספיות לספקים בפרט".

התביעה הוגשה גם כנגד חברת הביטוח מנורה, המבטחת את נושאי המשרה ברשת, בפוליסה בהיקף 10 מיליון דולר.