דרמה בפוליטיקה: קדימה פורשת מהממשלה; מופז: "נתניהו בחר לוותר על הבנים והבנות שלנו"

(עדכון) - על רקע כישלון המו"מ בין קדימה לליכוד בסוגיית השוויון בנטל, מופז הבהיר לחברי סיעתו כי קדימה עשתה כל שביכולתה לחלופה לחוק הגיוס, אך ללא הצלחה ■ ברוב של 25 מול 3 ח"כים החליטו חברי הסיעה על פרישה

על רקע כישלון המשא ומתן בין קדימה לליכוד בניסיון להגיע לסיכום בסוגיית השוויון בנטל, קדימה חוזרת היום לאופוזיציה. המשנה לראש הממשלה שאול מופז, כינס היום (ג') את חברי סיעתו לישיבה מיוחדת ובה הבהיר להם כי קדימה עשתה כל שביכולתה להביא להצעת חוק שתביא לשיווין בנטל. "עשיתי הכל, הפכתי כל אבן", אמר מופז לחברי סיעתו. "ראש הממשלה בחר לוותר על הבנים והבנות שלנו", הוסיף.

ברוב של 25 אל מול 3 חברי כנסת הצביעו חברי הסיעה בעד פרישה מהקואליציה. המתנגדים לפרישה הם יוליה שמאלוב, אבי דיכטר ועתניאל שנלר.

מופז אמר כי "השוויון בנטל היה המבחן הראשון שלנו בקואליציה הזו. חשבתי שצריך למצות את התהליך ולעשות מאמץ להביא הצעה שעומדת במבחן החיים וביעד שלנו. התעקשתי שהועדה תסיים את עבודתה. רגע המשבר הגדול היה פיזור הועדה על ידי ראש הממשלה, ויותר מזה אחר כך אמרתי לראש הממשלה: 'אם לא תקבל את עקרונות פלסנר אני בחוץ', ואז סיעת הליכוד קיבלה את דעתי".

"לא היינו מוכנים לחוקק חוק בלי חובת הגיוס. לא היינו מוכנים להתפשר על הגיל - זה חלק מההוויה הישראלית, הגיוס מגיל 18. היינו מוכנים שעד גיל 22 כולם ילמדו אבל עד אז חייב להיות גיוס לשירות. ראש הממשלה לא היה מוכן לפחות מ-26. בצער גדול אני אומר שאין מנוס מלקבל החלטה על פרישה מהממשלה. לא היה קל להיכנס לממשלה. שילמתי מחיר ציבורי. אבל הנושא הזה הוא עקרוני בעיני ואין מנוס אלא לצאת מהממשלה. כל ויתור יפגע בזהות של קדימה. עוד שבוע לא יתרום דבר ולא ישנה את המהות".

למרות שראש הממשלה, בנימין נתניהו הודיע אתמול על התקדמות במגעים בין הצדדים, לא נפגשו מופז ונתניהו מאז יום חמישי האחרון. עם זאת, ביממה האחרונה נעשו מאמצים של עורכי הדין מטעם שני הצדדים - דוד שמרון מטעם נתניהו ואלון גלרט מטעם קדימה, להגיע להסכמות. הבוקר הניח נתניהו הצעת פשרה נוספת אולם יו"ר קדימה החליט לדחות אותה ובכירים בקדימה כינו את ההצעה "מבישה". לדבריהם, לא מדובר בהצעה אלא בהונאה.

על פי ההצעה שנדחתה, מגילאי 18-23, במהלך ארוך טווח יגויסו רק 50% מיעדי הגיוס לשירות צבאי. בעוד ש-50% מיעדי הגיוס בגילאי 23-26 יופנו לשירות האזרחי. בקדימה הסבירו כי "הצעת ראש הממשלה מנוגדת לפסיקת בג"צ אינה עומדת בעיקרון השוויון, אינה מידתית ולא עומדת במבחני האפקטיביות כפי שהונחו בתשתית פסיקת בג"צ ובעקרונות הועדה לשוויון בנטל". יש לציין כי מדובר ביעדי גיוס שאינם כוללים את כלל הכשירים לגיוס ועל כן מדובר במכבסת מילים שמשאירה את המצב בפועל כפי שהיה.

בתוך כך, בקדימה כבר החלו לפעול למנוע פילוג בתוך המפלגה. עם הודעתו של מופז על פרישת קדימה מהממשלה, צפוי הניסיון לגבש קבוצת פורשים שתעזוב את קדימה ותישאר בקואליציה לעלות הילוך. לדברי בכירים בקדימה, נכון להיום, כשליש מחברי הסיעה אמרו שישקלו את הנושא, אך עם זאת אין עדיין 7 חברי כנסת שנתנו אישור סופי למהלך. בכל מקרה כמה חברי כנסת מקדימה מתכוונים להצביע בעד חוק הגיוס, אם יובא אחד כזה להצבעה בכנסת. לפי שעה, ללא תמיכת קדימה לא תהיה לכל הצעה שתובא להצבעה רוב בכנסת.

מנגד, כמה חברי כנסת הביעו תמיכה במהלך של מופז. ח"כ שי חרמש אמר כי "קדימה שילמה מחיר כבד בכל היבט שהוא על המאבק למען שוויון בנטל ונכנסה לממשלה קשה מבלי לדורש דבר. היא חטפה ביקורת קטלנית, בזו לה, לעגולה והשפילו את המנהיג שלה. היינו מוכנים לשלם הכל במחירים פוליטיים חסרי תקדים כדי להביא לעם ישראל שיוויון בנטל. היום ברור שהונו אותנו. אנחנו יוצאים בראש זקוף חזרה לאופוזיציה וקוראים לעם בישראל לחבור אלינו במאמץ להחליף ממשלה ימנית רדיקלית בממשל אזרחי נאור".

ח"כ יואל חסון הוסיף כי "זהו רגע מכונן של קדימה, היא הסירה את המסכה מפרצופו של נתניהו והוכיחה כי יש לנו ראש ממשלה ששבוי בידי החרדים. פרישת קדימה מהממשלה היא שירות נחוץ וחשוב לדמוקרטיה הישראלית ואני אעמוד על כך שעד הערב קדימה תפרוש מקואליציית האינטרסנטים הזאת".