הורדת הדירוג של S&P מעלות דווקא מסייעת לקרדן

אתמול חתכה S&P מעלות את דירוג אג"ח קרדן NV ב-11 דרגות ■ מי מרוויח ומי מפסיד מהורדת הדירוג הגורפת?

אתמול לקראת סוף יום המסחר חתכה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג האג"ח של קרדן אן.וי ב-11 דרגות לרמה הנמוכה של CC. הרקע להורדת הדירוג היה הודעתה של חברת ההשקעות כי בכוונתה להוציא לפועל תוכנית רכישה עצמית של האג"ח שלה, בהיקף של 50 מיליון אירו. לאחר שכבר רכשה כ-20% מסדרה א' במחיר נמוך ממחירן המותאם, במעלות סבורים כי קרדן, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, תמשיך לרכוש את סדרה זו בהיקף כולל שעשוי להגיע עד כמעט ממחצית שוויה.

רכישות נרחבות אלה יובילו בקרוב, לגישת מעלות, לאירוע Distressed Exchange שהינו שווה ערך לכשל פירעון, כלומר דיפולט. לפי המתודולוגיה של מעלות, רכישות כאלה מהוות למעשה הסדר חוב לא פורמלי דרך הבורסה. לדברי החברה, מאפייני הרכישה מצביעים על כך שקרדן פועלת ממצוקה פיננסית, ולא רק כתוצאה מהזדמנות, ולכן אין היא "ראויה" יותר לדירוג הקודם שלה.

ביקורות רבות כבר נכתבו על עיתוין של הורדות דירוג גורפות, המגיעות בדרך קבע זמן רב לאחר שהשוק זיהה את מצב החברה. גם במקרה של קרדן האג"ח כבר נסחרות בתשואות של מעל 30%, ומעידות על חשש מיכולת פירעון החוב שלה, כך שהורדת הדירוג לא חידשה דבר בהקשר זה.

למכור בכל מחיר

יותר מכך: מהלך הורדת הדירוג, לא רק שאינו "מעניש" את קרדן, אלא אף משרת את התוכניות שלה. ההורדה תביא ככל הנראה לכך שקרנות הנאמנות המחזיקות באג"ח, ושבתשקיף שלהן התחייבו לא להחזיק אג"ח מתחת לדירוג השקעה (מתחת ל-BBB), ייאלצו כעת למכור אותן. זאת, תוך עשרה ימים מרגע הורדת הדירוג ובהיקף מוערך של כמה עשרות מיליוני שקלים.

על מנת לא להיות במצב של עבירה על החוק, הקרנות מחויבות למכור את ני"ע אלו בכל מחיר. בצד השני תהיה קרדן עצמה, שאנו כבר יודעים כי ברצונה להקטין את החוב שלה. קרדן תרכוש את האג"ח של עצמה מהקרנות במחיר נמוך משמעותית ממחירו כיום, שכן עודף היצע כידוע דוחף מחירים למטה.

זהו אינו המקרה הראשון שבו הורדת דירוג לחברה מעמיד את מנהלי הקרנות במצב שבו הם צריכים לבצע עסקה לא כלכלית. רק באחרונה, בעקבות הורדת הדירוג לאג"ח סקיילקס של אילן בן דב בנסיבות דומות, נתקלו מנהלי הקרנות בסיטואציה דומה. גם כאן ירד הדירוג מתחת לדרגת השקעה, והן נאלצו למכור את האג"ח למרות שבאופק מתוכננת הצעת רכש שאמורה להתבצע במחיר גבוה יותר מהמחיר שבו נאלצו למכור.

כך יוצא שהורדת הדירוג של מעלות בסך הכול משרתת את קרדן ומסייעת לה להוציא את תוכנית הרכישה שלה לפועל, אותה תוכנית שבגללה חטפה את הורדת הדירוג.

ובמי בעצם ייפגע המהלך? במשקיעים הקטנים, כמובן. אותם אלה שהשקיעו את כספם בקרנות שקנו את האג"ח, אלה שמנהליהן ייאלצו כעת למכור אותן בכל מחיר לקבע את ההפסד.