"ארה"ב בדרך לקריסה כמו באירופה - רק יותר גרוע"

פיטר שיף, שהזהיר בספרו ב-2007 מפני המשבר שנה לאחר מכן, מאמין כי כלכלת ארה"ב בדרך להתמוטטות גדולה יותר ■ המלצותיו למשקיעים? מניות זרות, כסף וזהב

האם כלכלת ארה"ב מתקדמת לעבר קריסה כלכלית קשה יותר מהמשבר של 2008? אם להאמין לפיטר שיף - התשובה היא כן.

שיף, אשר כתב ב-2007 את הספר Crash Proof בו הזהיר מפני המשבר של 2008, מאמין כי תוכניות תמרוץ לכלכלה רק ידחו את הקריסה, וכשזו תגיע, היא תהיה גרועה הרבה יותר מהמשבר הקודם.

"יש לנו התמוטטות הרבה יותר גדולה בדרך, ולא רק של השווקים אלא של כל הכלכלה", אומר שיף. "זה כמו מה שרואים עכשיו באירופה, רק יותר גרוע". בספרו החדש, "הקריסה האמיתית: פשיטת הרגל של אמריקה", מסביר שיף כי הקפאון הנוכחי בכלכלה האמריקנית הוא למעשה התחלה של מיתון לקראת סוף השנה. במצב הזה, ה'פד' ישיק QE3, מהלך שיחליש את הדולר מבלי להזניק את הכלכלה, מה שיעלה גם את מחירי הייבוא ויצית גל פיטורים, התמוטטות של בנקים ושל שוק הדיור.

"במצב הזה זה יתחיל להיות באמת מעניין", אומר שיף, "כי אז נגיע באמת לצוק הפיסקלי שלנו, כשנהיה חייבים לחתוך ממש את הוצאות הממשלה". המצב הזה, הוא חושש, יהיה דומה לצעדי הצנע הדרקוניים ביוון.

"מנגד, אפשר לחלץ את כולם ולהעמיד פנים שאנחנו יכולים להדפיס כסף כדי לצאת מהמשבר, ואז להגיע להיפר-אינפלציה, שתהיה גרועה הרבה יותר מההתמוטטות אליה נגיע אם נעשה את הדבר הנכון ופשוט ניתן להכל לקרוס".

עצותיו של שיף למשקיעים שרוצים להגן על עצמם, הן לצאת משוק האג"ח הממשלתי, לקנות מניות של יצואניות, תאגידים בינלאומיים ומניות זרות, ולקנות כסף וזהב.