חדשות הביומד: האם יש הצדקה לבונוס של חברת בונוס?

תנודות חריפות במנייתה של חברת הנדסת הרקמות, שבשיא רשמה תשואה של 350%, העלו לדיון סעיפים לא שכיחים במתווה המיזוג לשלד

חברת הנדסת הרקמות בונוס ביוגרופ , שמוזגה לפני חודשים אחדים לשלד אוקיאנה, החלה את דרכה בבורסה ברכבת הרים. החברה עלתה בתחילת יוני מעל 300% לשווי של 130 מיליון שקל, צנחה שוב והתייצבה היום על שווי של כ-63 מיליון שקל. זהו אותו מחיר שבו בוצעה בתחילת יולי הקצאה בהיקף של 4 מיליון שקל למשקיעים פרטיים. בחברה הושקעו טרם המיזוג כ-10 מיליון שקל בלבד.

ההתלהבות מבונוס התבססה בין היתר על השוואתה לחברת פלוריסטם, שגם אותה ייסד מנכ"ל בונוס, ד"ר שי מרצקי, והיא נסחרת לפי שווי של 450 מיליון שקל. פלוריסטם מתקדמת בניסוייה יותר מבונוס, אך עדיין ניתן למצוא קווי דמיון בין החברות. עם זאת, ההתלהבות הצטננה כשתשומת הלב של המשקיעים הופנתה לתנאי התגמול וההעסקה של בכירי החברה, ובראשם אותו מרצקי.

התגמול של מרצקי, של היו"ר ומנהל הפיתוח העסקי יוסי רויך, של סמנכ"ל הכספים רו"ח רועי בן יאיר, ושל קבוצת אפסווינג של ירון ייני שהובילה את המיזוג, מגיע לסך של 3 מיליון שקל לשנה הקרובה, על פי מודל בלק אנד שולס להערכת שווי ההטבה באופציות; או ל-7 מיליון שקל בתגמול מזומן ללא רכיב האופציות. בינתיים מחיר המניה עלה והאופציות של מרצקי, רויך ובן יאיר הן עמוק בתוך הכסף, כך שהסכום בפועל גבוה יותר.

חלק מן התגמול במזומן מבוסס על ההפרש בין מחיר המניה בבורסה למחירה בעת ביצוע המיזוג (14 אג'). על פי המחיר הנוכחי, מרצקי יקבל 2 מיליון שקל בשכר ומענק, לא כולל אופציות; ורויך יקבל 1.8 מיליון שקל ואופציות. אם מחיר המניה יעלה בשנה הבאה, יקבלו שוב השניים בונוס על פי ההפרש שנוצר במהלך השנה.

בנוסף, צפוי דילול בחברה לכשתשיג אבני דרך. למשל התחלה של ניסוי קליני ראשון יוריד את חלקו של הציבור מ-59% ל-45%. התחלת ניסוי בתחום נוסף ידלל את הציבור להחזקה של 42.8%.

"המשקיע שמח, ואנחנו מתוגמלים"

לחברה היו נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה 3.2 מיליון שקל בקופת המזומנים והיא גייסה מאז 4 מיליון שקל נוספים.

- שי מרצקי ויוסי רויך, התגמול להנהלה ולמתווכים במיזוג השנה הוא בערך הסכום שיש לחברה בקופה. איך תנהלו כך את עסקי החברה?

מרצקי: "אני לא אקח בונוס במזומן אם הוא ייחרב את פעילות החברה. הרי כך אוריד את מחיר המניה ולא אקבל מענק בשנה הבאה. אם נראה כי התגמול במזומן מרוקן את הקופה, ננהג באחריות. אולם, כבר הצהרנו שנזדקק לגיוסים נוספים כדי לממן את הניסויים שלנו".

- המצב גרם לחלק מהמשקיעים לתהות אם לא יצאתם לבורסה יותר למען המענקים ופחות למען הפעילות לטווח הרחוק.

מרצקי: "החברה הזו יקרה לי. במשך ארבע שנים שנינו עבדנו בה ללא שכר, כי האמנו בה. לא אעשה משהו שיפגע בחברה".

רויך: "מבנה התגמול הוא לטובת המשקיע. ככל שהמניה במצב טוב יותר והמשקיע שמח, גם אנחנו מתוגמלים. במקום לשמוח על המתנה הזו, כל הזמן מחפשים איפה לבקר אותנו.

"אגב", מוסיף רויך, "אבני הדרך הללו לא נקבעו על ידינו אלא על ידי אפסווינג, שהיו בעלי השלד. הם חישבו והגיעו לכך שבכל פעם שמתממשת אבן דרך, יעלה ערך החברה באופן שמפצה על הדילול ומעבר לכך, ואז שוב - המשקיע אמור לשמוח".

- ציינתם עלות של כ-10 מיליון דולר למסלול הקליני שלכם וסכומים נוספים לשיווק. מאיפה מגייסים היום סכום כזה בשוק ההון הישראלי?

רויך: "בגיוסים פרטיים וציבוריים, וכמובן לא בבת אחת. חלק מן הגיוסים ייעשו לאחר שנשלים את אבני הדרך שיעלו את השווי ויפתחו דלת לשותפויות אסטרטגיות".

- מדוע ייני וקבוצתו מכרו את חלקם בחברה?

רויך: "הם קיבלו הצעה טובה".

מרצקי: "אנחנו עזרנו להם לקבל הצעה כזו, כי טוב לנו שבחברה יש משקיעים שמאמינים בה לטווח הרחוק, ולא משקיעים שמוכרים מניות בשוק".

- החברה לפני ניסויים קליניים. לא רציתם להבשיל אותה עוד קצת טרם תצאו לבורסה?

מרצקי: "החברה בשלה. אנחנו הולכים על מסלול רגולטורי המקוצר, כי אנחנו לא תרופה. להערכתנו נצטרך רק ניסוי אחד בכ-20 חולים לפני שנגיע לשוק".

החברה עדיין לא קיבלה מה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) אישור סופי למסלול הרגולטורי שלה.