ההמלצות החמות: מניות שיגיבו לעליות חדות ברווחים

למרות הסביבה הכלכלית המאתגרת, חברות מסוימות מצליחות לשפר את הרווח הנקי בשיעור דו-ספרתי ■ מיהן וכיצד ניתן להשקיע בהן

בשנתיים האחרונות הפכה המשימה להרוויח בשוק המניות בארץ ובעולם למאתגרת במיוחד; זאת בעיקר בשל חוסר הוודאות השורר בקרב הכלכלות המובילות - מה ששלח את המשקיעים לחפש אסטרטגיות השקעה מתאימות לתקופה.

בטורים האחרונים דנו באסטרטגיות, שמטרתן השגת תשואה שוטפת המקטינה את התנודתיות, כמו השקעה דרך אג"ח קונצרניות בכל הדירוגים, מניות דיבידנד, מניות ריט, MLP ועוד.

הפעם נבקש לעסוק באסטרטגיה שונה, המתמקדת בחברות צמיחה, שלמרות הסביבה המאתגרת מצליחות להגדיל את הרווח הנקי בשיעור דו-ספרתי.

מניות צמיחה מוגדרות כמניות המציגות צמיחה במכירותיהן וברווח, מעל ממוצע הקטגוריה הרלוונטית ובאופן עקבי. מדובר במניות שהצליחו להשיא תשואה עודפת על מדד ה-S&P 500 ערך (SVX) בכל אחת מחמש השנים האחרונות מטרום המפולת של 2008, ובשנתיים האחרונות גם תשואה עודפת על מדד ה-S&P 500 (SPX).

כשניתחנו את תשואת מדד ה-S&P 500, מצאנו כי בשנתיים האחרונות המסביר החיובי לסך התשואה שהושגה, היו חברות שהכו את תחזית ההכנסות שלהן, והמסביר השלישי, בפער קטן, הוא חברות שהכו את תחזית הרווח. בשלושת הרבעונים האחרונים ניכרת בארה"ב ירידה בקצב שיפור הרווח של חברות ה-S&P 500 - מה שאמור לשלוח את המשקיעים לחפש אחר השקעה בחברות שיגדילו את המכירות ומכאן גם את הרווח.

קיימים מדדי צמיחה רבים. המוכר ביניהם הוא S&P 500 צמיחה (סימול: SGX), המכיל 279 חברות ובעל שני תת-סקטורים בולטים: הטכנולוגיה (%27.22) והפארמה (%15.82). המניות המובילות בו הן אפל (%8.51), אקסון (%3.72) ואינטל (3.21%), ועשר ההחזקות הגדולות מהוות כ-30% מסך המדד.

הרביעייה המומלצת

בחרתי להתמקד ב-4 חברות בעלות פוטנציאל לצמיחת רווח גבוהה בשנתיים הקרובות, ובמידת האפשר הן גם מחלקות, או צפויות להגדיל את הדיבידנד:

1. יוניון פסיפיק (UNP ): חברת הרכבות הגדולה בארה"ב לא הייתה נתפסת כחברת צמיחה קלאסית, ללא צפי לגידול משמעותי ברווחיה בשנתיים הקרובות, מ-1.93 דולר למניה ב-2011 ל-2.64 דולר ב-2013; זאת בסיוע הירידה במחירי האנרגיה, אך לא רק בגללם.

החברה פועלת ב-23 מדינות, בעיקר במערב ארה"ב. פסי הרכבת שאותם היא מפעילה מאוזנים מבחינת מקורות ההכנסה כהובלת פחם ומוצרי תעשייה. הכנסותיה עלו ברבעון הראשון ב-14%, ורווחיה הכו את תחזית האנליסטים. החברה צפויה לחלק 2.2% דיבידנד, ומומלצת במחיר יעד של 125 דולר.

2. EBAY (EBAY): החברה הגדולה בעולם למסחר אלקטרוני לפרטיים וחברות, תוך הפגשת מיליוני צרכנים בפלטפורמת מסחר אחת. החברה מצליחה במיוחד דרך החזקתה בחברת התשלומים האינטרנטיים PAYPAL. EBAY הגדילה הכנסותיה ברבעון הראשון ב-29% לעומת שנה שעברה, ורווחיה צפויים לעלות מ-2.03 דולר למניה ב-2011 ל-2.76 דולר ב-2013. סיכון מסוים לרווחיה בטווח הקצר מצוי בחולשה בשוק הצרכני באירופה והתחזקות הדולר כנגד האירו ברבעון הנוכחי. החברה אינה מחלקת דיבידנד בינתיים, ומומלצת במחיר יעד של 47 דולר.

3. אנדרקו (APC ): חברת חיפושי נפט וגז, מהחברות הגדולות הפועלות בקידוחי עומק במפרץ מקסיקו, שפועלת בנוסף גם במדינות כמו אפריקה, סין, אלסקה וניו זילנד. אחת הדרכים שמצאה החברה להרחבת פעילותה, היא באמצעות הצטרפות למיזמים קיימים, כמו זה לקידוח במפרץ מקסיקו בהשקעה של 556 מיליון דולר מצידה. רווחיה מושפעים מהתנודתיות במחירי הגז והנפט, אך גם ברמה נמוכה כמו היום צפויים רווחיה לזנק מ-3.37 דולר למניה ב-2011 לכ-4.25 דולר ב-2013. החברה מחלקת דיבידנד מאכזב של 0.5% בלבד, שעשוי לגדול בעתיד, ומומלצת במחיר יעד של 105 דולר.

4. אקספרס סקריפט (ESRX ): מנהלת ביטוחים ורכישות עבור 50 מיליון עובדים מול בתי המרקחת הגדולים בארה"ב. החברה הציגה באחרונה תחזית גידול משמעותית במספר המרשמים למטופל - מעל תחזית השוק, שהייתה סקפטית במשך תקופה ארוכה לגביה, בעיקר בשל תביעה שהתנהלה נגדה והוסרה לא מזמן.

ESRX פועלת בשוק בעל רגולציה גבוהה, המהווה את תחום הסיכון המרכזי עבורה, אולם התאוששות במצב הצרכן האמריקני ואי החשיפה לתנודות הכלכלות מחוץ לארה"ב, עשויות לשפר את הסנטימנט כלפי המניה. החברה צפויה להגדיל את הרווח למניה מ-2.98 דולר ב-2011 ל-4.55 דולר ב-2013, ומומלצת במחיר יעד של 66 דולר.

חברות נוספות שצפויות להגדיל רווחיהן בשיעור מצטבר של מעל 30% בשנתיים הקרובות, ושווה לעקוב אחריהן, הן: אפל, גוגל, מונסנטו, פריסליין, דיסני, NEWSCORP, CELGENE, DIRECTV ו-YUM.

למעוניינים להשקיע במניות הצמיחה באמצעות מוצרים עוקבים נציין את קרנות הסל IVW (העוקבת אחר S&P 500 צמיחה), IWF (עוקבת אחר מדד ראסל 1000 צמיחה), ו-EFG (עוקבת אחר MSCI Growth). בתחום קרנות הנאמנות ניתן למצוא את UBS USA Growth, קרן של חברת פיקטה Pictet-US Equity Growth Select, ודרך חברת הקרנות Threadneedle, שהיא בעלת קרן הצמיחה המומלצת American Select Fund.

מה בשוק המקומי?

אלו חברות ממדד ת"א 100 צפויות להגדיל רווחיהן השנה? לאור הסביבה העסקית המקומית המאתגרת, מרביתן פועלות בשווקים הבינלאומיים. בתחום הפארמה אלו הן טבע ופריגו; בתחום הטכנולוגיה נייס, מלאנוקס, איזיצ'יפ, ריטליקס, סרגון, אלוט ולייבפרסון; וכן חברות כמו פרוטרום, בזן, אסם, שטראוס ועזריאלי, אשר להן פעילות גלובלית לצד זו המקומית. בין החברות המקומיות שפועלות רק בישראל, נציין את רמי לוי.

חלק גדול מחברות אלו הכה את ת"א 100 בשנים האחרונות, ומשקיע שהיה נחשף לכולן או חלקן, היה משיא תשואה נאה לעומת תשואה אפסית במדד. לחברת S&P מדד ישראל צמיחה וערך, אולם הרכבו לא מביא לתשואה עודפת משמעותית על מדד ת"א 100 מאז שנת 2009. אולי הגיע הזמן להשיק מדדי צמיחה מקומיים נוספים, שיאגדו את החברות הצומחות ברווחיהן, ולהשיק מוצרים עוקבים בדומה לבורסות בעולם.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם