בעקבות הפיגוע בסוריה: הערכת מצב מיוחדת בקריה בת"א

ההתפתחויות בסוריה מביאות את הרמטכ"ל לקיים הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות ראש אמ"ן, אלוף פיקוד צפון, מפקד חיל האוויר ובכירים נוספים

במערכת הביטחון עוקבים אחר ההתפתחויות בסוריה: בשעה זו מכנס הרמטכ"ל בני גנץ הערכת מצב מיוחדת. במקביל, ערך שר הביטחון אהוד ברק סבב התייעצויות עם גורמי הביטחון והמודיעין ואף שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הכינוס המיוחדת שכינס הרמטכ"ל מתקיים בקריה בתל אביב, ובו משתתפים בכירי המטכ"ל, אלוף פיקוד צפון יאיר גולן, מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל, ראש אמ"ן אלוף אביב כוכבי, ובכירים נוספים בקרייה בתל אביב.

הכינוס מתקים בעקבות הפיגוע שבוצע בצהריים במטה לביטחון לאומי בדמשק נהרגו שר ההגנה דאוד ראג'חה וסגנו - גיסו של אסד עאסף שווקאת, המשמש גם ראש מנגוני המודיעין במדינה ומוגדר אחד האנשים הכי חזקים במשטר. הרוג נוסף בפיגוע הוא שר ההגנה לשעבר חסאן טורקמאני. שר הפנים הסורי נפצע קשה בפיצוץ ופונה לבית החולים, ופצוע נוסף בפיגוע התופת הוא השר לביטחון לאומי הישאם בחתיאר.

בשיחה שקיים מוקדם יותר שר הביטחון ברק עם ראש הממשלה אמר ברק כי "ישראל עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות בסוריה". גורם בטחוני הבהיר בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט כי "אלה התפתחויות דרמטיות מאוד ועלינו לעקוב צעד אחר צעד באשר לנעשה בדמשק".

הפיגוע בוצע ככל הנראה על ידי מאבטח במשמר הנשיאותי, שהטמין מטען חבלה במבנה המטה לביטחון לאומי, שממוקם לא רחוק מארמון הנשיאות. מיד לאחר הפיצוץ חסמו כוחות צבא גדולים את הגישה לבית החולים הסמוך שאליו פונו הפצועים. טרם ברור מספרם המדויק של הנפגעים.

הרשויות בסוריה אמנם לא אישרו רשמית את זהות ההרוגים, אך הנשיא אסד כבר מיהר למנות שר הגנה חדש, הגנרל פהד אל פריג'. במקביל, יש דיווחים על קרבות עזים בבירה. בין היתר דווח על חמישה פיצוצים במטה דיוויזיה 4 של המשמר הרפובליקני שמגנה על דמשק.

משרד ההסברה הסורי פרסם בצהריים הודעה שבה המשיך את הקו ההסברתי מפרוץ אירועי המחאה, לפיו מדובר בפרק נוסף ב"מזימה האמריקנית-ישראלית" נגד סוריה. בנוסף, האשימו במשרד ההסברה גם את מנגנוני המודיעין של סעודיה וקטר באחריות למעשה. דובר מנגנוני הביטחון הסורים פרסם הודעה גם כן, לפיה המשטר מתכוון להיאבק בכל מחיר בגורמי הטרור במדינה. "עכשיו אנחנו נחושים יותר מתמיד להתמודד עם אלו שפוגעים בגופי הביטחון", אמר.

בתגובה ראשונה של רוסיה לפיגוע, אמר שר החוץ סרגיי לברוב: "משמעות אימוץ החלטה נגד סוריה כעת, לאור האירועים, תהיה הפגנת תמיכה משמעותית בכוחות המהפכה".

במקביל, נמשכת העריקה של בכירים מהצבא הסורי. גורמים רשמיים באנקרה דיווחו הבוקר כי שני גנרלים סורים ערקו ועברו הלילה את הגבול לטורקיה, יחד עם עוד 600 בני אדם. העורקים מצטרפים ל-20 מאנשי הקצונה הבכירה של אסד שעזבו את תפקידם במהלך החודשים האחרונים ועברו לתמוך ב"צבא סוריה החופשית". יחד עם עשרות הגנרלים, ששמם לא פורסם עד כה, ערקו בני משפחותיהם ועשרות חיילים נוספים.