הצעה: עשירי אירופה יחויבו לעזור להתמודד עם המשבר

על פי ההצעה של מכון מחקר גרמני יוטל מס חד פעמי של 10% על ההון של האנשים העשירים באירופה ■ המכון טוען שסך הנכסים הפרטיים באירופה עולה על סך החובות של כל מדינות גוש האירו

האם הפיתרון למשבר באירופה נמצא אצל עשירי היבשת? מכון מחקר גרמני גדול מציע לחייב את האנשים העשירים ביותר באירופה להשתתף במאמצי המדינות להתמודד עם משבר החוב. על פי מכון המחקר, ההצעה הזאת תעזור להתמודד עם 2 מהבעיות הרציניות ביותר שקיימות באירופה: החוב שממשיך לגדול וחוסר השוויון בין העניים לעשירים.

ההצעה של המכון הגרמני למחקר כלכלי כוללת הטלת מס חד פעמי בגובה של 10% מההון של אזרחי אירופה שההון שלהם מעל ל-300 אלף דולר, או על בני זוג שיש להם הון של מעל ל-600 אלף דולר. התוכנית גם תחייב את אזרחי אירופה העשירים להעניק הלוואות לממשלות שיוחזרו על פני תקופת זמן מסויימת.

"החוב של חלק ניכר מהמדינות עלה בצורה משמעותית בתקופה האחרונה, ובואות זמן, יש לנו מספר רב של נכסים פרטיים, שאם מוסיפים את כולם ביחד, אז הסכום שלהם יעלה על סך כל החובות שיש למדינות גוש האירו", אמר סטפן באך, ראש מכון המחקר שהגה את הרעיון.

התמיכה בתוכנית הזה החלה לתפוס תאוצה בקרב פוליטיקאים ברחבי אירופה. יורג ליכטפרייד, חבר בפרלמנט האירופי וראש גוש מפלגות הסוציאל דמוקריטיות אומר שהוא מאוד אוהב את התוכנית הזאת, במיוחד החלק שמחייב את העשירים להלוות כסף לממשלות, והוא טוען שהממשלות יוכלו להחזיר את אותם הלוואות בריבית נמוכה.

למרות התמיכה הרחבה בתוכנית, יש אנשים שמתנגדים לה ובינהם שרת האוצר האוסטרית מאריה פקטר שטוענת שמהלך כזה יגרום לעשירים לברוח מאירופה. היא מביאה כדוגמא את מה שקורה בצרפת שהחליטה להטיל מס על עשירים שמרוויחים יותר ממיליון אירו בשנה וטוענת שיש בריחה המונית של מיליונרים מצרפת בעקבות המס.