"ילדינו יצטרכו לבצע מחאה אלימה כדי להחזיר את הקפיטליזם"

הכלכלן הידוע פיטר שיף אמר בראיון לאתר "KING WORLD" כי עודף הרגולציה, ההתערבות המאסיבית של הבנקים המרכזיים והסנטימנט האנטי-עסקי השורר בקרב הציבור יובילו לקריסתו של הקפיטליזם

ישנם אנשים שפוחדים מעכבישים ואחרים מעדיפים לקפוץ בנג'י מאשר לדבר בפני קהל. הפחד הגדול של הכלכלן הידוע פיטר שיף הוא שעודף הרגולציה, התערבות מאסיבית מדי של ה'פד' והסנטימנט האנטי-עסקי יובילו לבסוף לקריסתו של הקפטיליזם.

דבריו של שיף, שהתראיין לאתר הכלכלי "King World News", יכולים להיות נכונים גם לדיון הציבורי המתנהל בישראל ובכל מקום אחר בעולם, בו מתנהל דיון על המשבר הכלכלי-חברתי ועל עקרונות הקפטיליזם.

"החשש הגדול שלי הוא שהאנשים יאשימו את השווקים החופשיים ואת הקפיטליזם כאשר יתרחש ארמגדון כלכלי", טוען שיף. "החשש הוא שהשווקים והשיטה הקפיטליסטית יחטפו את האשמה על כל הבעיות שהממשלות יצרו".

אז לאן מועדות פנינו?

שיף, המוכר יותר כמחבר הספר הספר Crash Proof בו הזהיר מפני המשבר של 2008, טוען כי המגמה הפוליטית-כלכלית, כפי שהוא רואה אותה, נעה לעבר טוטליטריות, ריכוזיות ובעלת אופי של מדינת משטרה בה "זכויות האזרח מושלכות מבעד לחלון". "יכול להיות שבעתיד נצטרך לארגן מחאה אלימה, או אולי הילדים והנכדים שלנו יארגנו מחאה שכזו כדי להילחם על החופש שלהם", הוא מציין.

בנוגע למצב הכלכלה, שיף ציין כי ההאטה הכלכלית בארה"ב מעידה על תחילתו של מיתון, וכי הפעולות שנוקטים מעצבי המדיניות בארה"ב ובאירופה רק יחריפו את המצב. שיף סבור כי ה'פד' יכנע ללחץ המשקיעים ויכריז על תוכנית רכישות אג"ח חדשה, מהלך שלשיטתו יחליש את הדולר מבלי להזניק את הכלכלה, מה שיעלה גם את מחירי הייבוא ויצית גל פיטורים, התמוטטות של בנקים ושוק הדיור.

בהתייחסו לערים שהכריזו על חדלות פרעון בארה"ב אמר שיף: "קיימים עוד הרבה אבני דומינו שעומדות ליפול, ולא רק בקליפורניה אלא בכל רחבי ארה"ב. המודל הכלכלי המזויף ביחד עם הכסף הזול ורמות החוב הגבוהות יובילו ל"פיצוצים" בכל ארה"ב".

שיף מאשים, בין היתר, את יו"ר ה'פד' בן ברננקי במצב הכלכלי וטוען כי הוא מסרב להודות בטעויות שלו. "הוא (ברננקי) סיפק בעדותו בקונגרס תירוץ אחר תירוץ בנוגע להאטה הכלכלית, אך הוא לא מבין שהמדיניות שלו היא הבעיה".