בכיר לשעבר ב-IMF תוקף את הקרן ואת כריסטין לגארד

פיטר דויל, יצא במתקפה חריפה על קרן המטבע וההתנהלות שלה ■ דויל גם תקף את יו"ר הקרן ואת תהליך בחירתה לתפקיד ■ הוא טען שתהליך הבחירה מוביל תמיד לבחירת מועמד אירופאי

בכיר לשעבר בקרן המטבע הבינלאומית יצא במתקפה חריפה נגד הקרן וטען שהיא פועלת בעקביות להסתרת מידע בנוגע לקשיים בהתמודדות עם הקריסה בכלכלה העולמית ובטיפול במשבר החובות באירופה. במכתב ההתפטרות שלו למועצת המנהלים של הקרן, ושנחשף על ידי סוכנות הידיעות "רויטרס", הוא גם מלין על תהליך בחירת היו"ר וטוען שאין זה מקרה שכל יושבי הראש האחרונים של הקרן היו אירופאים.

פיטר דויל, שהיה אחראי בין היתר על תיק ישראל בקרן המטבע, כתב במכתב ההתפטרות שלו שאי ההתרעה של הקרן מפני המשברים של 2007 ו-2009 הינו "כישלון ממדרגה ראשונה", וההתנהלות הזאת הפכה למושרשת בתוך הארגון.

המכתב שופך אור גם על המאבקים המתנהלים בתוך כותלי הארגון בנוגע לאמינות קרן המטבע לאור התור שהיא משחקת במאמצי הסיוע של אירופה. גורמים מתוך הארגון שדיברו עם סוכנות "רויטרס" והעדיפו להישאר בעילום שם, טענו שהחששות בקרב העובדים נעוצים בעובדה שקרן המטבע לא שמרה על עצמאות מספק כשנתנה הלוואות לאירופה, כמו שהיא הייתה עושה אם היא הייתה מלווה כספים למדינות מתפתחות.

במכתב ההתפטרות שלו תקף דויל גם את כריסטין לגארד, יושבת ראש הקרן, ואת תהליך הבחירה שלה ואף רמז למעורבות של שיקולים זרים בתהליך הבחירה. דויל טען שתהליך בחירת היו"ר פגום משום שהוא מוביל תמיד לבחירת מועמד אירופי, ואמר שבחירת היושבי ראש בעשור האחרון הייתה "נוראית".

"גם היושבת הראש הנוכחית מוכתמת, שכן לא המין שלה, האמינות שלה או התשוקה שלה לתפקיד יכול לכסות על חוסר הלגיטימיות של תהליך הבחירה", כתב דויל במכתב שלו בהתייחסות למינויה של לגארד לתפקיד - האישה הראשונה אי פעם בתפקיד.

בקרן המטבע הבינלאומית הודו בעבר בחלק מההאשמות שכתב הכלכלן שעבד בארגון כ-20 שנה. בשני דוחות שפרסמה הקרן ב-2009 ו-2011 היא הודתה שנפלו טעויות בתהליך זיהוי הסימנים למקדים למשברים, ושהם לא פעלו מספיק בתקיפות על מנת להזהיר את הנהגת המדינות מהמשבר המתקרב.

"הטענות של דויל מתועדות היטב ברישומים הציבוריים שלנו, כולל הדיווחים של משרד הערכות עצמאי, בדוח המעקב התלת שנתי שלנו, ובהרבה מההצהרות של יושבת ראש הקרן וגם התייחסות לממצאים של הדיווחים הללו", אמר וויליאם מוראי, הדובר של קרן המטבע, בתגובה לפרסום המכתב. "אין כל הוכחות לכך שהשתקנו את דעותיו של דויל או דעות של אנשים אחרים".