הטבח בקולורדו: האם "הג'וקר" יוצא להורג בזריקת רעל?

עונש המוות הוחזר מחדש בקולורדו ב-1975 ■ International Business Times: "ג'יימס הולמס הוא המועמד המושלם להוצאה להורג"

האם ג'יימס הולמס, מי שביצע לכאורה את הטבח בקולנוע בבית קולורדו בסוף השבוע, יוצא להורג? זו השאלה הבוערת בארה"ב בימים אלה. למעשה, חיפוש המילה "death" בגוגל מניב מיד בהשלמה האוטומטית את שורת החיפוש: "death penalty colorado", קרי "עונש מוות בקולורדו".

תחילה לעובדות: עונש המוות הוחזר מחדש בקולורדו בשנת 1975, אולם מאז 1977 רק אדם אחד הוצא שם להורג על-ידי המדינה. לפיכך, ייתכן שדה-פקטו ניתן להתייחס לעונש המוות כמבוטל החל מ-11 באוקטובר 2007.

עם זאת, ישנם 3 מורשעים שנגזר עליהם עונש מוות, והם ממתינים להוצאה להורג: נתן דונלפ (שירה והרג 4 אנשים במסעדת גבינה ב-1996), מריו אוונס (שרצח זוג צעיר ונידון לעונש מוות ב-2008 וכן את בני הזוג ג'בד מרשל-פילדס וארוסתו ויויאן וולף שהיו עדי תביעה במשפטו של אוונס) ורוברט ריי (שהזמין את מעשי הרצח עבור מריו אוונס).

הטבח בקולורדו היה המזעזע ביותר בהיסטוריה של המדינה. כזכור, על-פי החשד, הולמס בן ה-24, סטודנט מבריק לרפואה באוניברסיטת קולורדו, התחפש ל"ג'וקר" ובמהלך הקרנת הסרט "האביר האפל" מסדרת סרטי "בטמן" בקולנוע בעיירה אורורה, פתח במסע ירי תוך שהוא הורג לפחות 12 בני אדם ופוצע 58. בין ההרוגים גם ורניקה מוסר בת ה-6.

הולמס, לפי החשד, התחמש מבעוד מועד ברובה מסוג M-16, רובה ציד ושני אקדחים, כמו גם באלפי כדורים שהזמין באינטרנט. דקות ספורות לאחר תחילת הסרט, הוא יצא דרך יציאת החירום והביא ממכוניתו את כלי הנשק, מסכת גז ורימון עשן. הולמס נכנס חזרה לקולנוע תוך שהוא חובש את מסיכת הגז, זורק את רימון העשן ומתחיל לירות לכל עבר, בזמן שקולות ירי בקעו גם מהרמקולים בשל סצינה ששודרה מהסרט. לאחר מכן, לפי החשד, הוא עלה במעלה המדרגות והחל לירות במי שניסה לברוח דרך יציאת החירום.

הולמס נתפס בחניון בית הקולנוע ליד מכוניתו וטען בפני השוטרים כי הוא "הג'וקר", אותה דמות מרשעת מסרטי "בטמן". בדירתו הוא הטמין כ-30 מטעני נפץ שפוצצו באופן מבוקר על-ידי המשטרה.

"הולמס הוא המועמד המושלם להוצאה להורג", נכתב ב-International Business Times. "עונש מוות נגזר על-ידי חבר מושבעים. האלטרנטיבה היחידה היא מאסר לכל החיים. הולמס הכי מתאים לעבור לראש תור הממתינים להוצאה להורג... לא רק שהפשע שלו מתאים לעונש מוות, אלא מדובר במעשה הטבח הקשה ביותר בהיסטוריה של המדינה. לפי דיווחים אחרונים הוא כבר קיבל איומים על חייו, כך שאם המדינה לא תהרוג אותו, מישהו אחר יעשה זאת. ישנם אסירים שכבר מדברים על לרצוח אותו בתוך הכלא. כולם ממתינים להזדמנות".