מחקר: עשירי העולם מסתירים 21 טריליון דולר מרשויות המס

הסכום שקול לתמ"ג השנתי של ארה"ב ויפן יחד ■ במקרים רבים מדובר בהון שיכול היה לפרוע חובות של מדינות ■ המדינות הכי פגיעות להברחות הון: מדינות הנפט

מחקר חדש חושף את היקף ההון שמבריחה אליטת עשירי-העל בעולם אל מחוץ לארץ המוצא: 21 טריליון דולר מוסתרים במקלטי מס, על-ידי ניצול פערים בתקנות המס של מדינות שונות. מדובר בסכום השקול לתמ"ג השנתי של ארה"ב ויפן יחד.

ממצאי המחקר, שהוזמן על-ידי שדולה בריטית בשם Tax Justice Network ("רשת צדק במסים"), פורסמו בסוף השבוע בשבועון הבריטי "אובזרבר".

ג'יימס הנרי, לשעבר הכלכלן הראשי של חברת הייעוץ מקינזי ומומחה למקלטי מס, חיבר את האומדן המפורט ביותר שפורסם עד כה על גודל "כלכלת האוף-שור (מקלטי מס מחוץ לארץ המקור)".

הניתוח מראה כי אותם 21 טריליון דולר, ואולי אפילו 30 טריליון, דלפו מעשרות מדינות למקלטי מס כמו שווייץ ואיי קיימן בעזרתם של בנקים פרטיים, הנאבקים ביניהם על השירות של אותם עשירי-על ושל לקוחות אמידים בכלל.

הסכום הזה, כותב הנרי, "מוגן על-ידי כוורת של מומחים ואנשי מקצוע המשתכרים היטב בתחומי בנקאות פרטית, עריכת דין, חשבונאות והשקעות, שמנצלים היטב את הכלכלה העולמית חסרת הגבולות והחיכוכים".

לפי המחקר של הנרי, 10 הבנקים הפרטיים המובילים בעולם, וביניהם UBS וקרדיט סוויס משווייץ וגולדמן זאקס מארה"ב, ניהלו יותר מ-6 טריליון דולר ב-2010, לעומת פחות מ-3 טריליון דולר ב-2005. במקרים רבים מדובר ביציאת הון ממדינות מתפתחות משנות ה-70 של המאה שעברה - הון שיכול היה לפרוע את חובות המדינות הללו לשאר העולם.

מדידות לא רלבנטיות

המדינות הפגיעות במיוחד לבריחת ההון הן מדינות הנפט. בחישוב הכולל את התשואה על ההון שהוברח, כמעט 800 מיליארד דולר יצאו מרוסיה מאז פתיחת הכלכלה שלה בתחילת שנות ה-90. סעודיה איבדה כ-320 מיליארד דולר מאז שנות ה-70. אפילו ניגריה איבדה סכום דומה.

"הבעיה היא שהנכסים של המדינות הללו מוחזקים בידי מספר קטן של עשירים, ואילו את החובות שלהם מחזיקים האזרחים הרגילים, באמצעות ממשלותיהם", קובע הדוח.

הר הנכסים האדיר שנמצא מחוץ להישג ידן של רשויות המס הופך את מדידות הפערים בין עשירים לעניים לבלתי רלבנטיות. לפי התחשיב של הנרי, 92 אלף בני אדם, פחות מ-0.001% מאוכלוסיית העולם, מחזיקים בנכסים בשווי של כ-9 טריליון דולר. מדובר במעמד עליון מצומצם שיש בו סולידריות עולמית רבה יותר מן הסולידריות של בני אותו עם או לאום.

"לסגור הפרצות"

"האומדנים חושפים כישלון מהדהד: חוסר שוויון עמוק בהרבה מזה שהסטטיסטיקות הרשמיות מראות", אמר ג'ון כריסטנסן מארגון "רשת צדק במסים".

מזכ"ל קונפדרציית האיגודים המקצועיים בבריטניה, TUC, ברנדן ברבר, אמר כי "מדינות בכל העולם מצויות בלחצים גדולים לצמצם את גירעונותיהן, וממשלות אינן יכולות להרשות לעצמן להניח לעוד הון לחמוק למקלטי מס. סגירת פרצות המס תצמצם את הגירעונות הללו".

בהנחה שאותם 21 טריליון דולר הניבו תשואה שנתית ממוצעת של 3% לבעליהם, ושהממשלות היו יכולות לגבות מס של 30% על ההכנסה הזאת, פירוש הדבר הוא הכנסה נוספת של כ-180 מיליארד דולר בשנה - יותר מכפי שהמדינות העשירות מוציאות על סיוע לעולם המתפתח מדי שנה.