חדר משלהם: בוגרי סמינר הקיבוצים מציגים תערוכות יחיד

בוגרי סמינר הקיבוצים באמנות ובעיצוב מחפשים את זהותם ואת מקומם בחברה ■ מרשימה במיוחד עבודתה של מעיין קלפוס "חדר משלה"

תערוכות הבוגרים במחלקות האמנות והעיצוב של סמינר הקיבוצים מוצגות עד סוף השבוע בקמפוס האמנויות של הסמינר, באזורי חן. בחוג לאמנות 10 בוגרים מציגים "מיני תערוכות יחיד" כהגדרתה של ראש החוג ד"ר יעל אילת ון-אסן. מרבית העבודות מפגינות רמה גבוהה של גימור ותכנון, הנוסכת במבקרים בתערוכה תחושת סיפוק מסוימת, אחרי קצת יותר מדי עבודות רשלניות של אמנים מתחילים.

התערוכה נוצרה בהנחיית האמן מוטי מזרחי ובעבודה משותפת של בוגרי לימודי אמנות עם סטודנטים מהתוכנית הבינלאומית לאוצרות של סמינר הקיבוצים המתקיימת בשיתוף המרכז לאמנות עכשווית בתל-אביב.

מרשימה במיוחד עבודתה של מעיין קלפוס "חדר משלה". מיצב וידיאו משולב בחפצים וברהיטים, היוצרים יחד את חדר האמנית, ובו היא מצויה כנוכחות מרחפת, מוחשית למחצה. בשמלה התלויה על דלת הארון ומתנפנפת ברוח סמויה, בהקרנת וידיאו על המיטה המציגה אותה שוחה מתחת למים, בתמונת הראי שבה היא ניצבת בגבה אל המתבונן, כמעין השתקפות אינסופית של אדם מתרחק, ובציור הניצב על הכן.

קלפוס שואבת השראה ומצטטת מעבודותיו של רנה מגריט - בעננים הצפים בספל שנותר על שולחן הכתיבה ובחלון המוקרן על הקיר מעליו, שתריסיו מוגפים ועופות דורסים ממוזערים חגים עליהם כפרפרים שנלכדו באור.

מורן שפירא עוסקת במושגים של יופי וכאב, ומתייחסות למסורת ארוכת שנים של פולחן היופי ומשטור הגוף, צריכת מוצרים וההבטחות השקריות המתלוות לקודים האופנתיים של נשיות.

הקבלה אסתטית

בתערוכת החוג לעיצוב מציגים 38 בוגרים בהתמחויות אופנה, עיצוב תעשייתי ותקשורת חזותית. ההחלטה להציג את עבודותיהם בכפיפה אחת יוצרת עניין בחללי התצוגה. לדברי רונן לייבמן, ראש החוג לעיצוב: "מספר רב של פרויקטים עוסקים באמירה חברתית. זוהי מגמה אשר הולכת ומתחזקת בשנים האחרונות. מדובר בתהליך שמחזיר את העיצוב למקומו הטבעי, שבו עיקר עיסוקו נתון בשיפור הסביבה שבה הוא מתקיים, תוך התייחסות לתרבות ולחברה".

התואר בעיצוב משולב בתואר בחינוך ולדברי לייבמן קיימת מגמה חיובית של סטודנטים המזהים את האיכויות והערכים הטמונים בחינוך ומזהים את יתרונותיהם בתחום.

הפרויקט של עידו דגן - "חפצים מפוחלצים" מציג חפצים ביתיים מהעשורים האחרונים שאבד עליהם הכלח. דגן יוצר הקבלה משועשעת ואסתטית בין חפצים לזנים ניצודים ונכחדים, ויוצר מעין מוזיאון טבע לעיצוב תעשייתי משלהי המאה ה-20.

א'-ה' 12:00-20:00, ו' 10:00-14:00, עד 26.7. סמינר הקיבוצים, הקמפוס לאומנויות, רחוב שושנה פרסיץ 3, אזורי חן תל-אביב, טלפון לבירורים: 03-6902463