החברה לישראל: 470 מ' ד' מימון למכוניות החשמליות בסין

החברה הודיעה לבורסה כי מיזם המכוניות שלה בסין קיבל מימון של 470 מיליון דולר מקונסורציום של בנקים זרים ■ חברת צ'רי, שמחזיקה ב-50% מהפרוייקט, נתנה ערבויות לחצי מהסכום

התקדמות משמעותית במיזם הרכב הסיני "קורוס" של החברה לישראל, שבשליטת עידן עופר. החברה לישראל דיווחה היום, כי קורוס התקשרה בהסכם מימון עם קונסורציום של בנקים סיניים, בהיקף כולל של 470 מיליון דולר, ל-10 שנים. ההלוואה תועמד לצורך הקמת המפעל של קורוס בסין, שבו ייוצרו 150 אלף מכוניות בשנה. קורוס תעמיד לבנקים בטוחות שונות להבטחת פירעון ההלוואה.

החברה לישראל, בניהולו של ניר גלעד, מחזיקה מחצית ממניות המיזם, והמחצית השנייה מוחזקת בידי שותפתה - יצרנית הרכב הסינית צ'רי. לפי הדיווח, צ'רי נתנה ערבות לבנקים המממנים על סך כ-235 מיליון דולר, כאשר את הערבות בגין יתרת ההלוואה העמיד צד ג', שהוא חברה ממשלתית הפועלת במחוז שבו מוקם המפעל, ואשר לה אינטרס שהמפעל יקום בשטחה.

החברה לישראל עצמה התחייבה כלפי צ'רי לשלם לה מחצית מכל סכום שתידרש לשלם בגין הערבות שנתנה, כלומר החברה לישראל תערוב לצ'רי עד לסכום של כ-118 מיליון דולר, בתוספת הוצאות נלוות וריבית.

חברת קורוס, לשעבר צ'רי קוואנטום, הוקמה ב-2007 כמיזם לפיתוח, ייצור, מכירה ושיווק של כלי רכב מנועיים, היברידיים וחשמליים, המיועדים בעיקר לשוק הסיני, וכן לשוק העולמי. ההתמקדות בשוק הסיני נובעת מכך ששוק רכב זה הוא הגדול בעולם, ואין דומה לו במונחי צמיחה.

שיעור חדירת כלי הרכב לשוק הסיני הוא מהנמוכים בעולם, ועומד על 6.5% בלבד, זאת לעומת 75% בארה"ב, 58% ביפן, 55% בגרמניה ו-17% בברזיל. ב-2011 צמח שוק הרכב הסיני ב-7.5% לעומת השנה הקודמת, עקב מכירת 12.7 מיליון רכבים באותה השנה. קורוס צופה כי השוק הסיני ימשיך בצמיחתו, אם כי בקצב איטי יותר.

אמורים להזרים עוד 520 מיליון דולר

עד כה טרם התחיל המיזם בפעילות מסחרית. מהקמתו הוא "שרף" כ-225 מיליון דולר, מתוכם 111 מיליון דולר ב-2011. לפי התוכנית העסקית, הצדדים צפויים להשקיע בקורוס בסך הכול כ-1.15 מיליארד דולר, שמתוכם הוזרמו לחברה עד כה כ-670 מיליון דולר, על-ידי החברה לישראל וצ'רי בחלקים שווים. עד סוף 2013 אמורים השותפים להזרים לקורוס עוד כ-520 מיליון דולר.

נוסף לכך מממנת קורוס את פעילותה באמצעות הלוואות בנקאיות, וההלוואה הנוכחית היא השנייה במספר מתוך תוכנית לגיוס של כ-1.5 מיליארד דולר. סביר להניח כי גם שאר ההלוואות יועמדו על-ידי בנקים סיניים.

לפי דוחותיה של החברה לישראל לשנת 2011, עד סוף 2012 אמור מפעל קורוס להיות מוכן ולהתחיל בייצור והרכבה של 150 אלף מכוניות בשנה, וכושר הייצור שלו אמור לעלות עד סוף 2016 ליותר מ-500 אלף מכוניות.

שטחו הכולל של מתחם המפעל הוא 716.5 דונם, והשטח הבנוי ברוטו יעמוד על כ-200 דונם. סך ההשקעות לשלב הראשון של הקמת המפעל עומד על כמיליארד דולר, שימומנו מהונה העצמי של קורוס ומהשקעות של השותפים במיזם.

לחברה לישראל מיזם שאפתני נוסף בתחום הרכב - בטר פלייס - שבו היא מחזיקה 32% מהמניות. לפי דוחות החברה לרבעון הראשון של השנה, שני המיזמים כבר שרפו לחברה לישראל כ-280 מיליון דולר. בטר פלייס, מיזם התשתיות לרכב החשמלי של שי אגסי, הפסיד מהקמתו כ-426 מיליון דולר, וחלקה של החברה לישראל בהפסד המצטבר עומד על כ-168 מיליון דולר.

קורוס הפסידה, כאמור, 225 מיליון דולר, מחציתם חלקה של החברה לישראל.

החברה לישראל עצמה השלימה בימים האחרונים גיוס אג"ח גדול: בסוף חודש יוני גייסה החברה מהציבור כ-380 מיליון שקל באיגרות חוב, ולפני ימים אחדים הקצתה למשקיעים מוסדיים אג"ח בהיקף של 180 מיליון שקל נוספים, מסדרה אחרת. בסה"כ עמד הגיוס מהציבור ומשני משקיעים מוסדיים על כ-570 מיליון שקל.