"בתשואות האג"ח היום - ספרד לא תחזיק מעמד חודש"

האם ספרד בדרך לחילוץ גדול? ■ תשואות האג"ח הממשלתיות בשיא; תמרור האזהרה גדול - התשואות באג"ח קצרות הטווח עקפו את התשואות באג"ח ארוכות הטווח ■ דריכות לקראת הצגת רפורמות חדשות ע"י הממשלה

האם ספרד בדרך לחילוץ מלא וגדול? זו השאלה שמטרידה בימים אלה משקיעים וכלכלנים ברחבי העולם, בעוד התשואות על אגרות החוב של ספרד מזנקות לשיא ומכבידות על המדינה.

תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח עלו מעל התשואות של האג"ח ארוכות הטווח, מה שמעיד על מצב שלא יכול להחזיק לאורך זמן. התשואה על האג"ח ל-5 שנים עומדת היום על יותר מ-7.63%, בעוד התשואה ל-10 שנים עומדת על 7.58%, בדיוק כמו התשואה על האג"ח ל-30 שנה.

כידוע, הזינוק בתשואות האג"ח של ספרד מכריח אותה לגייס הון חדש בריביות גבוהות ולשלם יותר בעתיד, כך שלמעשה כספים רבים שיתפנו מהקיצוצים הרבים עליהם הכריזה הממשלה יילכו לתשלומי ריביות. השאלה הגדולה היא כמה זמן תוכל ספרד להחזיק מעמד.

"בשבועיים הקרובים הממשל הספרדי יציג רפורמות חדשות; אנחנו צריכים לראות מה יוצג שם", אמרה היום (ג') אנליסטית בבנק ספרד לרשת הטלוויזיה CNBC. "אי אפשר להחזיק מעמד לאורך זמן בתשואות הנוכחיות. אירלנד החזיקה מעמד 10 ימים, פורטוגל כמעט חודש, אבל אי אפשר יותר מזה".

ביום ו' אישרו שרי האוצר של גוש האירו את חבילת הסיוע בסך עד 100 מיליארד אירו לבנקים בספרד, אולם החשש הוא שבשל תשואות האג"ח הגבוהות הממשל המרכזי יזדקק לבקש חבילת סיוע גדולה הרבה יותר, כיוון שדלתות שוקי האג"ח ייסגרו בפני המדינה.

אגב, בתשובה לשאלת כתב רויטרס אתמול לגבי האפשרות שספרד תבקש חבילת סיוע כוללת, ענה שר האוצר: "בפירוש לא".