מלחמת הדובים והשוורים: הדאו יזנק 58% או יצנח בכ-76%?

בדיון שנערך ב-CNBC נערך מפגש בין שני מומחים, כאשר האחד טוען כי הדאו יצנח לרמה של 3,000 נקודות בשל מגמות דמוגרפיות והשני טוען כי הדאו יצמח לרמה של 20,000 נקודות

בתקופה שבה חוסר הוודאות גואה והתנודתיות מגיעה לשיאים חדשים, הוויכוח בין האנליסטים הדובים לבין אלו השוריים גובר. בדיון שנערך ב-CNBC נערך מפגש בין שני אנליסטים, כאשר האחד מציג תחזית אופטימית למדי וגורס כי מדד הדאו ג'ונס יזנק בכ-58% לרמה של 20,000 נקודות והשני קצת יותר פסימי וטוען כי הדאו יצנח בכ-76% לרמה של 3,000 נקודות.

בתחילת הדיון הציג הארי דנט, מנכ"ל חברת הפיננסים HS DENT את טיעוניו הפסימיים. הארי טוען כי השווקים יירדו לרמה של 3,000 נקודות לפני שהם יעלו. "זה מרגיש כאילו הדאו יקרוס לתוך עצמו", הוא מצהיר.

מעבר להצהרות הפסימיות של דנט, הוא משמיע גם טיעונים רציונלים שתומכים בתחזית הקשה שלו. דנט טוען כי בניגוד לעבר, מגמות של "בייבי בום" הביאו לגידול עצום באוכלוסיה בארה"ב, עניין שתמך בצריכה הפרטית ובשוק התעסוקה. "כעת, המגמה היא הפוכה" הוא טוען. "מ-2008 ועד 2020 המגמה היא הפוכה והאוכלוסיה הולכת ופוחתת, כך שרוכשים פחות בתים, צורכים פחות ויוצרים פחות משרות", דברי דנט.

האנליסט הדובי טוען כי הממשלה רק מונעת את הנפילה הגדולה בשווקים ע"י כך שמזרימה הון רב למערכת הבנקאות ורוכשת אג"ח. "אין לנו (לארה"ב) חובות של 16 טריליון דולר, אלא יש לנו חוב של 42 טריליון דולר, כך שיש לנו את בועת החוב הגדולה ביותר בהיסטוריה".

מנגד, סת' מאסטרס, מנהל ההשקעות בחברת הפיננסים Bernstein Global Wealth Management הציג תחזית אופטימית יותר וטוען כי הדאו בדרכו מעלה לרמה של 20,000 נקודות. "הדמוגרפיה חשובה, אך הסנטימנט בשוק חשוב הרבה יותר", הוא טוען ומוסיף שהסנטימנט כעת הוא גרוע ולכן כולם בורחים לאג"ח הממשלתי.

אולם, מאסטרס טוען כי המצב הנוכחי לא ישאר לנצח ובשלב מסוים, כאשר המצב בשווקים ישתפר, "הכסף הגדול" יחזור לשוק המניות ואפקט העדר יגרום לדאו להתרומם לרמה של 20,000 נקודות, קרי 58% מהרמה בה הוא נמצא כיום. סת' אומר שזה לא יקרה בתקופה הקרובה אלא רק ב-5-10 שנים הבאות.